PORAZNA ČINJENICA! Kaja Gmaz: ‘Hrvatima zdravlje zubi nije u fokusu prioriteta, dva puta dnevno peremo zube tek svaki peti dan!’

Foto: Nikola Zoko

Zubi su važni za funkcioniranje organizma i trebamo ih što dulje čuvati. No, pridajemo li dovoljno veliku važnost njihovoj higijeni? O zdravlju tog važnog dijela našeg organizma razgovarali smo s dr.med.dent. Kajom Gmaz.

Na početku je rekla kako je “svaki organ jednako važan za funkcioniranje cjelovitog sustava ljudskog tijela, pa tako i zubi”.

“No, nekako je uvriježen stav kod ljudi da je to ‘samo zub, ili to su samo zubi’, vjerojatno iz prilične dostupnosti nadomjestka izgubljenih zubi. Svjedočimo poplavi reklama biserno bijelih nadomjestaka zubi u svim digitalnim medijima i tiskovinama. Vjerojatno je i to jedan od razloga loše i nedostatne brige za zdravlje zubi jer na zdravlje zubi gledamo prilično površno”, istaknula je.

Dodala je kako je stav struke doživotno očuvanje zubi te je izrazila nadu da će se raditi još više na prevenciji i očuvanju zdravlja zubi.

S Bugarskom na zadnjem mjestu unutar EU



“Statistika redovitog pranja zubi u RH govori da nam pranje zubi nije nikako u fokusu naših prioriteta i da to činimo redovito dva puta dnevno tek svaki peti dan. Stoga su i podaci koji pokazuju zdravlje zubi prilično loši jer dijelimo zadnje mjesto zajedno sa Bugarskom unutar EU. Nadam se boljim rezultatima kroz neko vrijeme jer sam sigurna da će uskoro zaživjeti neki od nacionalnih programa prevencije zubnog karijesa, a svaki rad daje rezultate prije ili kasnije. Dostupnost dentalne zaštite u RH je prilično dobra, ali navike redovitog odlaska stomatologu ne postoje. Obično odlazimo stomatologu kad imamo problem i kad ga, uglavnom zbog bolnosti moramo riješiti”, naglasila je Kaja Gmaz.

Foto: Nikola Zoko

Na pitanje o tome postoji li životni vijek zubi i kako ga što dulje produljiti, odgovorila je kako su “za doživotno zdrave zube potrebne dnevne doze rutine čišćenja zubi koje ne uzimaju više od 10 minuta našeg vremena svakoga dana”.

“Kad to usporedimo sa vremenom provedenim na mrežama i drugim on line sadržajima s pravom se možemo zapitati kako to da nam je važniji neki selfee nepoznatih (ili poznatih) ljudi nego vlastito zdravlje? Ne odnosi se to samo na zdravlje zubi nego na zdravlje općenito, jer radije sjedimo i pretražujemo sadržaje nego da se šećemo ili još bolje bavimo tjelovjeżbom, a očekujemo rezultate kao sa slike nekog od onih sa društvenih mreža. Redovita higijena zubi može nam osigurati doživotno zdravlje zubi”, rekla je doktorica.

Ne smijemo dopustiti da se razvije bolest

Osvrnula se i na najčešće bolesti koje napadaju zube te o preventivi da ne dođe do tih bolesti.

“Kad govorimo o bolestima zubi onda je važno znati da postoje bolesti tvrdih zubnih tkiva i bolesti potpornih struktura zuba. Bolest tvrdih zubnih tkiva je karijes koji prvo zahvaća caklinu, a onda i dentin sve do zubnog organa, zubne pulpe, među ljudima poznatog kao živac zuba. Duboko prodiranje karijesa u tvrda zubna tkiva završava endodoncijom, liječenjem zuba, ali i kao takav endodontski saniran zub može ostati u ustima i služiti nas još godinama. U slučajevima kad smo zbog loše higijene razvili neki oblik bolesti potpornih tkiva, onih koji zub drże u kosti a počinju laganim krvarenjem gingive postoji daleko veća vjerojatnost gubitka zuba ako dopustimo da se bolest razvije i tako pređe u parodontitis, među nama poznatiji izraz je parodontoza. Razvijeni oblik parodontitisa se teško liječi i glavnom završi gubitkom zuba”, istaknula je.

No, svi znamo da postoje i niz loših navika koje mogu narušiti zdravlje zubi.

Foto: Nikola Zoko

Pritom je stomatologinja posebno izdvojila konzumaciju zaslađenih napitaka i ugljikohidrata općenito. Pojasnila je kako je riječ o prekomjernoj konzumaciji šećera koji ne moraju biti nužno slatkog okusa, primjerice čips je pravi primjer za to.

Stomatologinja Gmaz je istaknula da ako hrana koju konzumiramo ima veći faktor ljepljivosti onda znatno povećavaju rizik za nastajanje i razvoj svih oblika bolesti zuba i porpornih struktura zuba jer se takva hrana duže zadržava na površini zuba što omogućava bakterijama veću mogućnost hranjenja a time i veću mogućnost razmnożavanja.

“Bakterije koje uzrokuju bilo koji oblik bolesti zuba su zapravo bakterije koje normalno naseljavaju usta, ali broj tih bakterija na smije biti znatno veći jer metabolizam velikog broja bakterija stvara povoljne uvjete za razvoj bolesti. Također je važno da jedemo redovite i cjelovite obroke sa što manje međuobroka da damo priliku našem puferskom sustavu sline da uravnoteżi kiselost u ustima. Ako ovomu pridodamo i lošu oralnu higijenu ili samo neredovitu imamo velike šanse da dobijemo karijes, gingivitis ili bilo koji drugi oblik bolesti zuba”, naglasila je.

Foto: Nikola Zoko

Izdvojila je i nekoliko zdravih navika da bi zubi ostali što dulje zdravi…

Treba jesti krutu hranu, dati priliku zubima i mišićima da vjeżbaju jer su za to i namijenjeni. Osim toga, treba uzimati redovite obroke, a ako vam se pije sok popijte ga odjednom, ne istu količinu u puno navrata. Ako vam se pak jede nešto slatko pojedite odjednom uz glavni obrok, ne grickajte to cijeli dan i svakako PERITE REDOVITO I PRAVILNO ZUBE.

“Zdravi zubi omogućavaju dobru pripremu hrane za probavu. Time olakšavamo probavnom sustavu kvalitetniji i bolji učinak resorpcije svih sastojaka hrane, a time i zdraviji život. O ljepoti osmijeha da ne govorimo. Prevruća i prehladna hrana nije ugodna našim zubima i ne bi trebalo pretjerivati ni u hladnoj niti u prevrućoj hrani”, naglasila je stomatologinja.

Foto: Nikola Zoko

Za kraj je poručila “perite zube redovito i pravilno, dva puta dnevno, a posebno temeljito prije spavanja”.

“Ne dopustite sebi lijenost i time dati priliku bakterijama da se namnože i prouzroče bolesti zuba, a vama stvore puno problema. Nijedan nadomjestak zuba u ustima ne może nadoknaditi funkciju vašeg zuba ma kako bijelo i lijepo izgledao. Zdravi zubi-lijepi zubi!”, zaključila je Kaja Gmaz.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI