PLENKOVIĆ JE SVE RAZRADIO, UDARA NA MILANOVIĆA! Ostat će bez svega, usamljen na Pantovčaku: Prvo vojska, a onda diplomacija i tajne službe

Foto: Tom Dubravec / CROPIX

Limitirane ovlasti koje kao predsjednik Republike ima, Zoran Milanović odlučio je ‘iscijediti’ do kraja, potvrđuju to i njegovi najbliži suradnici koji kažu da se on o svojim ovlastima nerijetko konzultira s ustavnim stručnjacima, a uz to, on sam stalno proučava što mu je dopušteno, a što nije pa i u svojim medijskim nastupima i napadima nerijetko citira pojedine dijelove Ustava i određene zakone, dajući time do znanja da je on tip političara koji, bez obzira na drzak diskurs, vodi računa o detaljima i tome da ne prijeđe granicu.

Teško se Milanoviću držati tih zadanih okvira, ali samo unutar njih mora i može konkurirati svojem ljutom neprijatelju – premijeru Andreju Plenkoviću i njegovu HDZ-u koji je pomalo osvetnički odlučio nagaziti do te mjere da njegova odluka postaje zamorna. Kada govori o ministrima i članovima Vlade, Milanović ne bira riječi, a iako bi se njegovi govori promatračima mogli učiniti neumjesnima i neprimjerenima funkciji na kojoj se nalazi, Milanović time doista ne prelazi granicu, ali to i jest ono što ga muči – njegove ovlasti toliko su skučene da mu je zasad kao jedina meta preostao ministar obrane Mario Banožić, kojega je toliko puta ponizio i verbalno pregazio da je to postalo negledljivo.

Najmoćnije oružje

Plenković već neko vrijeme ne obraća preveliku pozornost na Milanovićeve istupe, a Milanović je s druge strane taj koji smatra da je verbalno superiorniji od premijera i da ratom s njime stabilizira svoju poziciju i održava vlastiti rejting, što se posljednjih mjeseci, sve do blamaže njegove supruge s ocjenama njihova sina, doista pokazivalo točnim. Blamirao se, doduše, Milanović i na NATO-ovu summitu, što je možda i veći skandal od problematično zaključenih ocjena, ali njegov tim pobrinuo se da ta priča brzo padne u zaborav. Da će u pogledu korištenja svojih ovlasti Milanović biti opasan i nepredvidljiv, premijer Plenković mogao se uvjeriti tijekom rasprava i svađa koje su se odvijale dok se birao predsjednik Vrhovnog suda, do dana današnjeg Milanović i Plenković nisu se usuglasili o imenovanju veleposlanika jer je Milanović i tu inzistirao na potpunom poštovanju njegovih ovlasti zahtijevajući da se veleposlanici imenuju na način da polovicu kandidata predlaže Plenković, a polovicu on kao predsjednik Republike, na što također ima pravo.

Inzistiranje na korištenju ovlasti Milanović smatra svojim najmoćnijim oružjem u bitki s Plenkovićem, a iako je kao premijer tvrdio da nikada neće postati predsjednik i da bi se trebalo razmisliti o tome da se predsjednika bira u parlamentu, danas, kada stoluje na Pantovčaku, Milanović drži da su predsjedničke ovlasti skromne i nedovoljne za njegovo bolje pozicioniranje u političkoj areni u kojoj mnogi baš u njemu vide jedinog pravog i adekvatnog konkurenta premijeru Plenkoviću, kojemu nitko iz oporbenih redova u sabornici jednostavno nije dorastao.

Iz svih ovih godina i kriza kroz koje je Plenković prošao lako je zaključiti da je premijer, što god o njemu mislili, ozbiljan strateg i da su svi njegovi potezi pomno isplanirani pa je tako pomno isplaniran i novi rat koji je svjesno započeo s predsjednikom Milanovićem, i to preko Ministarstva obrane koje će uskoro u postupak uputiti prijedlog izmjena triju ključnih zakona – Zakona o obrani, Zakona o službi u Oružanim snagama i Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba. Izmjene tog zakona trebale bi biti izglasane već ove jeseni, a ako to prođe u parlamentu, Plenković je Milanovićeve ovlasti spreman rezati i na zakonima koji se odnose na diplomaciju i tajne službe, no u Milanovićevu timu ogorčeno tvrde da je to ideja koja će se premijeru i HDZ-u obiti o glavu.



Ponovno vatreno

Kako naglašavaju naši sugovornici bliski predsjedniku Milanoviću, ako se Plenković doista drzne ući u takav okršaj s Milanovićem, on je doista spreman realizirati svoju davno izrečenu prijetnju i blokirati funkcioniranje Vlade na svakom koraku na kojem mu to njegove ovlasti budu dopuštale, a tom metodom dovest će u neugodan položaj Plenkovića. Uz to, Milanović je spreman, nakon svega što je izrekao o pravosuđu i pravosudnoj reformi te nakon svega što je izgovorio o obrani, progovoriti i o nepravilnostima u obavještajnom sustavu, a prema riječima njegovih suradnika, takvo što ni Plenkoviću ni njegovim suradnicima nije u interesu, posebice sada kada se Plenković sprema na osvajanje još jednog mandata. Kad je riječ o obavještajnoj službi, Milanović raspolaže gomilom podataka, uz ostalo i zbog toga što je njegov ključni savjetnik bivši šef SOA-e i nekadašnji suradnik ministra Božinovića Dragan Lozančić pa zato Milanovićevi suradnici Plenkoviću poručuju da se igra vatrom.

I doista, potvrđuju kako bi najesen ponovno moglo biti vatreno u odnosu između Plenkovića i Milanovića koji je, otkrivajući Plenkovićeve namjere, doslovno pobjesnio. Upućeni svjedoče da je zbog prijedloga izmjena navedenih zakona psovao i nazivao sve stručnjake koje poznaje kako bi detaljno provjerio što točno može učiniti u tom pogledu pa će predsjednik stoga jesen dočekati odlično informiran i spreman na novu rundu ratova s HDZ-ovcima. Spreman je, kažu, ići tako daleko da ne sruši samo Banožića, nego da zbog informacija kojima raspolaže u pitanje dovede opstojnost cijele Vlade. Nakon izmjena Zakona o obrani izrijekom će se propisati da u miru vojskom zapovijeda ministar obrane i da predsjednik više ne može umiroviti generale, što Milanović smatra nedopustivim, a njegovi suradnici napominju da ovlasti predsjednika Republike u zapovijedanju Oružanim snagama proizlaze iz Ustava kao temeljnog državnog akta. Baš je to ono na što će se Milanović pozivati kako bi spriječio ove HDZ-ove, odnosno premijerove namjere jer po njima pravni poredak nalaže da svaki zakon mora slijediti Ustav, a svaki podzakonski propis mora biti u skladu sa zakonom i Ustavom i baš zato u Milanovićevu Uredu predsjednika smatraju da zakonska intervencija koju Plenković sprema, a kojom će se korigirati ustavne odredbe, vodi u narušavanje sustava, što Milanović ne misli gledati prekriženih ruku.

Predmet spora

Da ni Milanović nije bez aduta, jasno je iz izjave predsjednika saborskog Odbora za obranu Franka Vidovića iz redova Socijaldemokrata koji se oglasio za Slobodnu Dalmaciju. “Cijeli sustav obrane, i zakon i Ustav, upućuju na konsenzus između svih dionika: predsjednika, premijera, ministra obrane i Vlade. U situaciji u kojoj praktički ta komunikacija ne postoji nije dobro da se ide u izmjene zakona. Osim toga, s obzirom na međunarodnu krizu, ako će se već ići na izmjene zakona, to ne bi trebalo bez prethodnog dogovora svih dionika. Tim bi se izmjenama svakako trebalo razjasniti točno koje su ovlasti predsjednika. A budući da njega biramo na izravnim izborima, mislim da bi ovlasti koje ima trebalo čak i povećati“, izjavio je Vidović najavljujući da će kao predsjednik saborskog Odbora za obranu, u slučaju da Plenković nastavi inzistirati na rezanju Milanovićevih ovlasti, predložiti oporbi da se ujedini i da pokrene referendum o tom pitanju, što bi doista moglo biti izazovno za premijera Plenkovića, osobito ako se sve to bude odvijalo u predizbornom periodu.

Upućeni tvrde da bi Socijaldemokrati za to doista bez problema mogli dobiti potporu od kolega iz oporbe, no u HDZ-u se zasad ne brinu zbog toga, podsjećaju da su Plenković i Banožić još u svibnju najavili izmjene Zakona o obrani kojima bi se jednostavno trebale riješiti nedorečenosti pojedinih članaka. Naime, u članku 70 Zakona o obrani precizno bi se definiralo zapovijedanje i rukovođenje Oružanim snagama te bi se izravno odredilo da u miru načelnik Glavnog stožera naredbe i druge odluke prima od ministra obrane kojemu je odgovoran za njihovu provedbu, što u posljednje vrijeme često i jest bilo predmet spora između Banožića i Milanovića. Također, u članku 56 postojećeg zakona stoji da o korištenju Oružanih snaga odluku donose Vlada ili ministar obrane u skladu s odredbama zakona, ali to očito nije dovoljno jer godinama traju sukobi između predsjednika Republike i Vlade vezani uz korištenje vojske u miru, no nikada sukobi nisu bili tako burni kao trenutno s Milanovićem, ali to je valjda dio njegova ‘karaktera’. Predsjednici su se i ranije, baš poput Milanovića danas, uglavnom pozivali na Ustav u kojem doista jest definirano da je predsjednik Republike ujedno i vrhovni zapovjednik Oružanih snaga pa iz toga proizlazi da oni u svim okolnostima imaju glavnu riječ u zapovijedanju vojskom.

Na svoj način

Međutim, Ustav se u području obrane i oružanih snaga u skladu s Ustavnim zakonom za provedbu Ustava ne primjenjuje izravno, nego on definira da se obrambeni ustroj, zapovijedanje, upravljanje i demokratski nadzor nad Oružanim snagama uređuju Ustavom i zakonom, s tim da je Zakon o obrani već sada dosta precizan i iz njega proizlazi da u mirnodopskom periodu predsjednik naredbe donosi samo u slučaju odlaska vojske preko granice, i to na temelju saborskih odluka koje su donesene na prijedlog Vlade. Baš zato u HDZ-u i Vladi navode kako je Milanoviću posve jasno da on trenutno, u razdoblju mira, nema nikakvih ovlasti u pogledu zapovijedanja vojskom, ali da on to tumači na svoj način, zapovijeda vojskom i zbunjuje kako vojnike, tako i hrvatsku javnost. Tomu je Plenković odlučio doskočiti ovim izmjenama što su na noge digle Ured predsjednika u kojem se traže hitna rješenja za zaustavljanje tog plana vladajućih koji je po svemu sudeći uvod u još jednu svađama isprepletenu političku jesen, koja će i bez toga, zbog krize koja nam predstoji, biti teška i neizdrživa.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI