NOVA VERZIJA CRNOG LABUDA Iznenađujuća taktika HDZ-ovog izbornog stožera dovela do trijumfa

Foto: Pixsell

Trend je bitan, ponavljali su tijekom cijele kampanje za parlamentarne izbore razni stručnjaci, pozivajući se na rezultate anketa koje su procjenjivale potencijalnog pobjednika. Prema tim njihovim projekcijama, posljednjih nekoliko tjedana, ako ne i mjeseci, vodeća politička opcija u zemlji bio je SDP, odnosno njihova Restart koalicija, koja je trebala biti relativni pobjednik parlamentarnih izbora. U projekcijama ni jedne anketne kuće nije bilo Mostovih osam mandata, štoviše, nagađalo se da neće proći ni izborni prag, a oko praga je plesala i platforma Možemo koja se sabornice domogla s čak sedam mandata. Da nešto s anketama i njihovim projekcijama ne štima, tijekom kampanje naslutio je prvi čovjek Domovinskog pokreta Miroslav Škoro, najavljujući njihovo ukidanje po dolasku na vlast, a da su doista promašili sve što se promašiti dalo, otkrili su rezultati parlamentarnih izbora na kojima je HDZ toliko nadmoćno pobijedio da im se već dan nakon izbora otvorila mogućnost za formiranje vladajuće većine. Razočarani brojkama, SDP-ovci su se također u svojim analizama rezultata izbora osvrtali na ankete pa je tako njihov europarlamentarac i nositelj liste u petoj izbornoj jedinici Fred Matić priznao da postoji mogućnost da su ankete plaćane kako bi se rejting pumpao.

Manipulacije anketama

Tko je plaćao ankete, nije poznato, Matić je u svojem iskazu prst uperio u vlastitu stranku, no, s druge strane, interne unutarstranačke ankete kako HDZ-a, tako i SDP-a liderima stranaka dostavljale su nešto relanije, ali i nešto skromnije procjene pa postoji mogućnost da je HDZ-ovo rukovodstvo i predizborni stožer, igrajući se brojkama, pilu okrenuo naopako, odnosno u svoju korist. Naime, dok su HDZ-ove unutarstračke ankete koje su kružile među članstvom stranci predviđale osvajanje 50-ak mandata, one nacionalne koje su agencije objavljivale na televizijama predviđale su im potpuni potop, ali i opasnog protivnika Škoru, što je vjerojatno motiviralo HDZ-ove glasače da se mobiliziraju i izađu na birališta te da bez obzira na sve zamjerke biraju stranku Andreja Plenkovića. Nova je to verzija crnog labuda, koji ovaj put nije odnio HDZ-ove mandate, nego ponajprije najavljivane mandate Miroslava Škore, a zatim i ostatka konkurencije koja se očito u srazu s promišljenom Plenkovićevom momčadi nije najbolje snašla. Tijekom same kampanje niz agencija objavilo je više istraživanja za više medija, no svima njima zajednička je znatno manja razlika između HDZ-a i Restart koalicije od one koja je ostvarena na izborima. Tako je recimo agencija Ipsos Puls za Novu TV nekoliko dana prije izbora predviđala da HDZ dobiva 52, a Restart koalicija 51 mandat, agencija Promocija Plus za RTL je predvidjela pobjedu koalicije Restart sa 56 mandata, a HDZ-u je davala 55. No, da postoji šansa da se baš HDZ-ov stožer igrao s brojkama, sugeriraju rezultati ankete prikazani na javnoj televiziji, naime, HRrejting je za HTV predvidio 60 mandata Restart koaliciji, ali i 54 mandata HDZ-u. Da ankete doista mogu poslužiti za manipulacije, tijekom posljednje kampanje za predsjedničke izbore potvrdio je Robert Bosak iz agencije 2X1 komunikacije.

“Kroz ankete se lagano mogu pratiti trendovi, ali i raditi manipulacije”, objasnio je Bosak tijekom jednog gostovanja na N1 televiziji. Treba uz to imati na umu da ankete naručuju klijenti te ih uglavnom oni i plaćaju, dok pojedine agencije ankete rade samostalno, da bi ih nakon toga prodale. U ratu i politici očito je sve dopušteno, a ovaj rat Plenković je dobio zahvaljujući timu koji je oformio i na čije se savjete tijekom cijele kampanje oslanjao.

Manjkasova čarolija



Važnu je tu ulogu imao njegov prijatelj Gordan Jandroković koji je preuzeo ulogu voditelja kampanje. Premda se u nekim trenucima činilo da Jandroković vodi vlastitu kampanju, a ne HDZ-ovu, izgleda da su prijašnja iskustva urodila plodom te da je on nenametljivo uspio svoju stranku pozicionirati, kako u medijskom prostoru, tako i među članstvom vladajuće stranke, na koje ima veći utjecaj nego što se mislilo. Ova kampanja pokazala je da Jandroković dobar posao može odraditi i bez mobilizatora Milijana Brkića, štoviše, otkrilo se da donedavni predsjednik Sabora to radi znatno bolje od Vase, koji je izgubio titulu čarobnjaka za kampanje. Čaroliju je zato u kampanji koja se odvijala u kompleksnim okolnostima zbog pandemije koronavirusa izveo Miljenko Manjkas, kojega su u vladajućoj stranci na Jandrokovićevu inicijativu angažirali kako bi im izradio medijsku strategiju koja je očito upalila. Naslovnice Glorije na kojima su se u ležernom izdanju pojavljivali Božinović, Beroš, Capak i ostali članovi Nacionalnog stožera, koji su ujedno i HDZ-ovci, navodno je baš Manjkasova umotvorina, on je taj koji je Plenkovića i Jandrokovića pogurao u emisiju kod Romana Bolkovića na HTV-u, u kojoj je ovaj hvalio njihove uspjehe. Osim toga, Manjkas je navodno Berošu sugerirao stajalište o homoseksualnim parovima i posvajanju djece koje je u Dalmaciji palo na plodno tlo, Manjkas je Plenkoviću osmislio nastupe na sučeljavanjima, a osim toga, vodio je računa o nastupima HDZ-ovaca na lokalnim televizijama, dok su podcast videi na kojima su su nositelji HDZ-ovih lista govorili o svojem privatnom životu također njegova umotvorina. Uz to što se Manjkas potrudio oko kampanje, oduševljenje je u HDZ-u i kod Plenkovića izazvala strategija crnog labuda Roberta Kopala, navodno je sve koji su u kampanji sudjelovali iznenadila njegova britkost i inteligencija, a govori se kako je baš Kopal smislio strategiju prema kojoj bi se trebali zaigrati brojkama i anketama, što je na koncu stranci donijelo nadmoćnu pobjedu na izborima. Bitan je Plenkoviću za kampanju bio i njegov prijatelj Krunoslav Katičić, koji je bio zadužen za koordinaciju članstva, on je komunicirao s ljudima na terenu, razgovarao sa šefovima lokalnih ogranaka i gradio HDZ-ovu mrežu u tom smislu. Za branitelje i konzervativce, ali i kontakte s njima, u kampanji je pak bio zadužen Mario Kapulica, u dogovoru s njime i Tomom Medvedom Plenković je na liste ubacio svojeg oponenta Mira Kovača, ali i Stevu Culeja te neke zaboravljene asove poput Ive Lučića, čime je pokazao širinu, a ujedno formirao tim na kojem se moglo pronaći za svakoga ponešto.

Desna ruka

Uz Plenkovića je kroz cijelu kampanju diskretno, ali postojano stajao i šef njegova kabineta Zvonimir Frka Petešić, koji se nije previše medijski eksponirao, no zato je svojim znanjem i iskustvom sasvim sigurno dao doprinos HDZ-ovoj pobjedi na izborima. Njegov doprinos Plenkovićevu uspjehu ne odnosi se samo na kampanju, Frka Petešić je nakon Plenkovića najmoćniji čovjek Banskih dvora, obavezan je član svih stalnih radnih tijela Vlade, sudionik u pripremi i sazivanju užeg kabineta te sudionik u radu sjednice Vlade, što je svakako pridonijelo boljoj percepciji Plenkovićeve Vlade u javnom prostoru i među biračima. Dobro upućeni svjedoče da Frka Petešić zna sve tajne predsjednika Vlade, ali i da je on zaslužan za njegovu staloženost i odmjerenost u televizijskim debatama, u kojima je snage odmjeravao s liderom oporbe Davorom Bernardićem. Petešić je inače u Banske dvore došao iz Maroka, gdje je bio hrvatski veleposlanik, u diplomatskim je vodama iznimno cijenjen, što potvrđuje činjenica da je veleposlanikom postao u vrijeme kada je ministrica vanjskih poslova bila Vesna Pusić. Francuski đak u Parizu je pohađao klasičnu gimnaziju, a potom diplomirao geografiju, nakon toga magistrira geopolitiku. Iza iskusnog Petešića više je od stotinu geopolitičkih zemljovida o ratu u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj koji su objavljivani u stručnoj literaturi, francuskim dnevnim listovima i na ondašnjoj televiziji. Da Plenković od šefa svojega kabineta može usvojiti mnogo korisnih savjeta, svjedoči Petešićeva biografija iz koje se jasno iščitava da je riječ o iskusnom diplomatu koji je karijeru počeo u hrvatskom veleposlanstvu u Francuskoj, u kojoj se penjao od atašea do tajnika, pa sve do osobe zadužene za odnose s javnošću i javnu diplomaciju u veleposlanstvu u Parizu. Petešić je bio prvi tajnik u Odjelu za odnose s javnošću i javnu diplomaciju Misije RH pri EU-u u Bruxellesu, a radio je i kao glasnogovornik Misije RH pri EU-u za vrijeme pristupnih pregovora. Poslije postaje voditelj službe za javnu diplomaciju pri Ministarstvu vanjskih poslova, da bi se u konačnici pridružio Plenkoviću, preuzimajući ulogu najvažnijeg čovjeka u njegovu timu, čovjeka s kojim će šef Vlade nastaviti suradnju i sada kada premoćno vlada državom zahvaljujući analitičarima i voditeljima kampanje koji su odradili maestralan posao.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI