Svečano otvorena samostalna izložba Marka Zubaka – ‘Interdisciplinarni svjetovi’

U četvrtak 13. kolovoza svečano je otvorena samostalna izložba akademskog umjetnika Marka Zubaka pod nazivom ‘Interdisciplinarni svjetovi’ u Gradskoj galeriji Crikvenica.

Prostor galerije ispunile su samostalne i grupne skulpture te ambijentalne instalacije papertoysa. Lebdeće figure koje padaju i papertoysi koji izbijaju iz površine platna u stvarni prostor zaokupili su pažnju posjetitelja. Izložba je bila podjednako zanimljiva svim generacijama – od najmlađih do odraslih.

Na otvorenju je govorila voditeljica Gradske galerije Crikvenica Sanja Škrgatić koja je istaknula da joj je iznimno zadovoljstvo ugostiti Marka Zubaka s izložbom koja je 2018. godine osvojila nagradu ULUPUH-a za najbolju samostalnu izložbu kojom je Marko Zubak postao počasni član ULUPUH-a.

Kustosica izložbe Sonja Švec Španjol ukratko je predstavila izložbu zainteresiranoj javnosti istaknuvši kako Marko djelovanjem unutar svijeta papertoysa demistificira umjetnost u kontekstu da su papertoysi besplatni umjetnički objekti koje svatko može skinuti preko interneta i napraviti slijedeći upute te se time dokida pretpostavka da je umjetnost nedodirljiva i namijenjena isključivo određenoj grupaciji ljudi.

Također svijet papertoya je inkluzivan i interaktivan, te osim što zainteresirana javnost može sudjelovati u izradi vlastitog umjetničkog objekta mnogi radovi na izložbi su interaktivnog karaktera, te su posjetitelji očitanjem QR koda dostupnih pokraj pojedinih radova mogli ući u svijet proširene stvarnosti. Također, kroz svijet papertoya Marko Zubak problematizira i interpretira stanja i probleme suvremenog svijeta koji su svima nama bliski i s kojima smo se sigurno i sami susreli. Umjetnik Marko Zubak se zahvalio organizatorima na uspješnoj suradnji i posjetiteljima na dolasku.



Posjetitelji na izložbi mogu vidjeti dio radova s izložbe iz 2018. godine koja je proglašena najboljom izložbom, ali ujedno i posve nove radove koji su premijerno predstavljeni javnosti upravo na Markovoj samostalnoj izložbi u Crikvenici.

Marko Zubak se u svom ciklusu radova Interdisciplinarni svjetovi bavi pitanjem suvremenog vremena i čovjekove uloge u njemu. Kao jedini predstavnik papertoysa u Hrvatskoj, Marko Zubak kroz medij papirnatih skulptura reflektira vrijeme u kojem živimo, psihološki sklop pojedinca te način funkcioniranja suvremenog svijeta. Svakodnevan, nepretenciozan i fleksibilan za oblikovanje papir je autoru poslužio kao idealno oblikovno sredstvo za prenošenje priče, interpretaciju i komunikaciju s promatračem.

U ciklusu Interdisciplinarni svjetovi Marko Zubak razlaže čitavu piramidu društva, državnog aparata i međuljudskih odnosa. Zasebne priče ispričane kroz pojedinačne likove ili grupne instalacije svojevrsni su autorov komentar, kritika te propitkivanje društva, no uz dozu profinjene ironije, satire i inteligentnog humora. Širu sliku društva obrađuje jedna od ključnih serija radova BlockHead: disoriented series iz koje se razvio i cijeli niz pojedinačnih likova. Takozvani ‘kockoglavi’ predstavljaju službenike koje susrećemo na svakom koraku. Prikazani uniformirano s kravatama i aktovkama, anonimni službenici postali su simbol državnog aparata uz koji vežemo bezdušnost u obavljanju posla i gledanje na život isključivo kroz papirologiju što rezultira potpunom dezorijentacijom odnosno distanciranošću od stvarnog života.

Suvremeni način života možda najzornije ilustrira rad Blockhead disoriented series-anonymous official: Bloody percent. Krvavi postotak predstavlja način funkcioniranja našeg društva: sve što se stvara ili troši mjeri se i stavlja u odnose čime postotak postaje dio našeg svakodnevnog života, a da bi ljudi ostvarili željeni postotak moraju krvavo raditi. No, Marko Zubak radi zamjenu teza, te osmišljava vlastitu kriptovalutu pod nazivom Bloody Percent.

Ta valuta nema stvarnu novčanu vrijednost, već predstavlja “socijalni novac” kojim umjetnik nagrađuje ljude koji sudjeluju u pojedinim aspektima njegova rada. Jedan od najupečatljivijih radova je svakako Rulja mulja, tobože kultura koji propitkuje ključne probleme kao što je mistifikacija i elitizacija umjetnosti, nedodirljiva pozicija kolekcionara, te vrijednost i jedinstvenost umjetničkog djela.

Danas uspjeh ne ovisi o talentu umjetnika, već o uspješnoj prezentaciji i kontaktu s ključnim ljudima. Rad je ujedno i kritika nove vrste kolekcionara koja svodi kvalitetu na razinu ‘sviđa mi se’ ili ‘ne sviđa mi se’ što samo nastavlja agoniju i hrani farsu u svijetu umjetnosti.

Facebook Comments

loading...
Loading...
DIJELI