Retrospektiva Elije Kazana u Tuškancu

Ciklus započinje projekcijom angažirane i kontroverzne melodrame nagrađene sa čak osam Oscara, Na dokovima New Yorka (1954), koju mnogi vide kao autorov pokušaj pranja vlastite savjesti nakon što je tijekom zloglasnog „lova na vještice“ potkazivao svoje kolege

Od srijede, 27. veljače do ponedjeljka, 4. ožujka, kino “Tuškanac” donosi retrospektivu američkog redatelja Elija Kazana pod nazivom Portreti: Kritička analiza američkog društva Elija Kazana. Bit će prikazano ukupno 11 filmova nastalih u razdoblju od 1947-63., u kojima se redatelj bavio brojnim provokativnim temama, a uoči projekcije filma Na dokovima New Yorka uvodnu riječ održat će naš cijenjeni filmolog, dr. sc. Bruno Kragić.

Ciklus započinje projekcijom angažirane i kontroverzne melodrame nagrađene sa čak osam Oscara, Na dokovima New Yorka (1954), koju mnogi vide kao autorov pokušaj pranja vlastite savjesti nakon što je tijekom zloglasnog „lova na vještice“ potkazivao svoje kolege, a iste večeri slijedi drama Baby Doll (1956), koja je zbog provokativnih detalja izazvala žestoku reakciju Katoličke crkve, te postala prvi film koji je dobio cenzorski certifikat zbog nemorala.
 
U četvrtak je na rasporedu Sjaj u travi (1961), ovjenčan Oscarom za najbolji izvorni scenarij, dok je Warren Beatty nagrađen Zlatnim globusom za najperspektivnijeg debitanta, film koji se za ono doba gotovo šokantan način bavi na filmu uglavnom prešućivanim temama seksualnog nagona, strogog i destruktivnog puritanskog odgoja. Istoga dana prikazuje se noirovska drama Bumerang! (1947), dokumentaristički uvjerljiv prikaz policijske istrage i sudskog procesa. 
 
Petak donosi kultnu dramu Tramvaj zvan žudnja (1951), ekranizaciju istoimenog kazališnog komada Tennesseeja Williamsa, nagrađenu s četiri Oscara te Nagradom Volpi u Veneciji za najbolju glumicu Vivien Leigh. Istoga dana je i nagrađivana romantična melodrama Džentlmenski sporazum (1947) s Gregoryem Peckom, film koji se dotiče i teme antisemitizma, zbog čega je u vrijeme izlaska smatran najuspjelijim primjerom angažiranog holivudskog liberalizma.
 
U subotu prikazujemo prvi Kazanov film u boji i cinemascopeu, dramu Istočno od raja (1956), ovjenčanu Oscarom i nagrađenu u Cannesu. Radi se o prvom filmu Jamesa Deana, prvog glumca posthumno nominiranog za Oscara, koji je u ulozi Cala stvorio paradigmatski lik „buntovnika bez razloga”. Iste večeri prikazujemo Lice u gomili (1957), dramu oštrih satiričnih žalaca koja se bavi temom prave prirode na umjetan način kreiranih medijskih zvijezda.
 
Na kraju tjedna slijedi Kazanov najosobniji projekt, temeljen na njegovu romanu objavljenom 1962. godine. Posrijedi je obiteljska drama Amerika, Amerika (1963), u kojoj je redatelj, podrijetlom Grk iz Istanbula i pravim imenom Elias Kazantzoglou, odao počast svojoj obitelji i domovini. Film osovljen oko sudbine stvarnog lika redateljeva strica, nagrađen je Oscarom za najbolju scenografiju te Zlatnim globusom za režiju i najperspektivnijeg glumačkog debitanta.
 
Retrospektiva završava u ponedjeljak filmovima Divlja rijeka (1960), realističnim ostvarenjem majstorske režije, odličnog scenarija te slojevitih izvrsnih glumačkih interpretacija Montgomeryja Clifta, Lee Remick i Jo Van Fleet, te potom projekcijom noirovske triler-drame Panika na ulicama (1950), realističnim ostvarenjem snimljenim na autentičnim lokacijama te nagrađenim Oscarom za najbolju izvornu filmsku priču te na filmskom festivalu u Veneciji.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI