Galaš – sam svoj majstor

Država koja je potpuno nerazumljivo uništila vlastitu modnu industriju, istovremeno je i puna talentiranih modnih dizajnera među kojima se ističe Igor Galaš kojemu zbog visoke umjetničke vrijednosti svoja vrata otvara i Muzej za umjetnost i obrt. Galaš koji stvara jedinstvene kreacije od vune bavi se temama ekologije, tradicijskih tkanja i recikliranja, a dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja na značajnim svjetskim modnim natjecanjima (Italija, Poljska, Slovenija, Novi Zeland, Peking).

Hrvatska koja je potpuno neshvatljivo i osim gotovo cjelokupne nacionalne privrede uništila i vlastitu modnu industriju, a čiji su simbol tragične radnice Kamenskog koje se i danas bore za vlastite proizvode, okružene stranim modnim markama, istovremeno je i država s mnogo talentiranih modnih dizajnera među kojima se originalnošću umjetničkog rukopisa, ali i već brojnim nagradama u svijetu izdvaja Igor Galaš kojemu je Muzej za umjetnost i obrt širom otvorio svoja vrata.

Ovaj mladi umjetnik još nije otišao u inozemstvo kao tolike njegove kolege, ali su mu vrata širom otvorena. Galaš koji je još kao student osvajao nagrade diljem svijeta jedini je dizajner koji kontinuirano koristi ručno rađeno pletivo kao zaštitni znak svojih kolekcija što mu je donijelo laskavu titulu “hrvatskog kralja pletenine”. Njegova unikatna djela, odnosno pletene skulpture koje publika upravo može vidjeti na izložbi “Na iglama” u Muzeju za umjetnost i obrt priredila je i stručno interpretirala kustosica Anđelka Klobučar. Ove nadasve originalne kreacije otkrivaju ovog umjetnika kao pripadnika nove generacije pletioca koja je prepoznala povijesnu vrijednost pletiva, te ga nastoji redefinirati, transformirati i učiniti dijelom visoke mode. Koristeći tradicionalne tehnike pletenja, Galaš, naime, stvara skulpturalne modne konstrukcije.

Pri tome koristi različite materijale i tkanine te različite pletačke i krojačke tehnike. Osnovna karakteristika njegovog rada kao što je razvidno jest da pletivo oblikuje u samom procesu nastajanja bez naknadnih intervencija Voluminoznost i skulpturalnost odjevnih predmeta postiže dekonstrukcijom, nabiranjem, faldanjem i proštepavanjem. Za postizanje istog efekta kod pletenih odjevnih predmeta koristi debele pletaće igle s višestrukim namatanjem nekoliko niti debele vune spojene u jednu nit. Njegov prepoznatljivi dizajnerski rukopis priznat je i na međunarodnoj modnoj sceni. Dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja na značajnim svjetskim modnim natjecanjima (Italija, Poljska, Slovenija). Činjenica da je na svjetskom natjecanju Hempel Award u Pekingu u dva navrata, 2009. i 2011. godine, uspio ući u finale i oba puta biti nagrađen (brončana statua za najbolju kolekciju svijeta) govori o njegovoj kreativnosti i izvanrednoj kvaliteti.

Galaš se ovom umjetnošću počeo baviti potaknut pletivom majke Marice Galaš koja mu je bila i uzorom i učiteljem. Pletenje, kako je samo istaknuo ne doživljava kao posao već kao način života. Pristupa mu intuitivno, ne radi prema zadanom predlošku ili shemi već pušta niti da ga vodi. Najvažniji izvor nadahnuća pronalazi u prirodi, te elementi iz prirode svoj modificirani odraz nalaze u organičkim formama njegovih odjevnih predmeta. Iz takvog promišljanja o vezi čovjeka i prirode proizlazi i njegova potreba za korištenjem prirodnih materijala, prvenstveno vune.

Osim korištenja vune, sklon je i korištenju tzv. high-tech materijala. Njihova oblikovna podatnost idealna je za biomimetičko promišljanje i stvaranje modnih kolekcija. Takvu je kolekciju prvi put prikazao na Quelle Fashion.hr-u u Varaždinu 2009. godine. Tada je koristio kombinacije high-tech materijala (tkanine za oblaganje unutrašnjosti automobila, poliesterske tkanine s upletenim metalnim nitima) s vunenim pletivom, ostvarivši zanimljivu igru orisa i oblika. Rezultat su bili odjevni predmeti jasnih linija, ispresijecani oštrim rezovima kroz koje prostor ulazi u volumen tkanine.

Svaku kolekciju nadahnutu prirodom i životom prati i razrađena priča, te u svom privatnom portfoliu dizajner, između ostalog, čuva i niz malih eseja koji opisuju svaku kolekciju kolekcijama često daje vrlo indikativne i zanimljive nazive.

Nemalo puta Galaš se bavio ekološkim temama te se njegova pobjednička kolekcija na novozelandskom natjecanju zvala “Zaštitnik iz pletene galaksije”. Prema riječima samog dizajnera, radilo se o vizualizaciji njegovog sna o zaštitniku koji će doći iz pletene galaksije i spasiti planet Zemlju od fenomena globalnog zatopljenja. Odjeća u kojoj on dolazi izrađena je od vune, jer jedino ona ima karakteristiku da zimi grije, a ljeti hladi. Dizajner misli da je upravo takav balans potreban planeti Zemlji da bi ostala zelena i lijepa. Osnovni materijal ove kolekcije je ručno pletena vuna. S njom su kombinirani predmeti izrađeni od pamučnih tkanina. Zbijene forme vunenih predmeta razvedene su cjevastim oblicima, korijenjem u donjem dijelu ili granama krošnje u gornjem dijelu. Boje su prirodne – tonovi i nijanse smeđe i zelene. Osobno promišljanje o održivosti planete vidljivo je i u kolekciji “Infiltration Protector” (Infiltrirajući zaštitnik) koju je predstavio na Hempel Award natjecanju 2011. godine u Pekingu koja je predstavljala svojevrsnu razradu ekološkog problema započetog u kolekciji “Protector from the Knitted Galaxy”. U kolekciji “Infiltration Protector” usredotočio se na problem nedostatka vode. Razgranati korijenasti volumeni pletenih predmeta bili su obogaćeni odjevnim predmetima od tkanina. U njih, s unutrašnje strane, dizajner je ugrađivao zaštitne mrežice koje služe za filtriranje vode i omogućuju infiltraciju vode u unutrašnjost zemlje. Galaš je ovu kolekciju opisao kao “čuvare koji se skrivaju u prirodi i imaju mogućnost takvom infiltracijom vode očuvati izvore vode na planetu, a time i cijeli planet”.

Narodna baština kao nadahnuće

No, autor se bavio i istraživanjima u području reinterpretacije hrvatske tekstilne narodne baštine i njene transformacije u modnu odjeću. Do sada se bavio istraživanjem slavonske, istarske i narodne nošnje otoka Suska.

U reinterpretaciji slavonske etno baštine pozabavio se dekonstrukcijom tehnike zlatoveza, tipične za Slavoniju. Primjenjujući svoju verziju zlatoveza – pletivo izvedeno rižinim bodom od konca boje zlata na prednjem dijelu pletene haljine stvorio je suvremenu inačicu slavonske narodne nošnje. Faldanje, kao tipični vertikalni element donjeg dijela ženske nošnje, reinterpretirao je kao niz horizontalnih „proštepa“ na donjem dijelu stvarajući tako raskošne donje dijelove odjevnih kombinacija. Na natjecanju “Etno kreacija Hrvatske” održanom u Vinkovcima 2016. godine osvojio je prvu nagradu s kolekcijom “Susak”. Interpretacija narodne nošnje u ovom je slučaju bila izvedena u drugom mediju od originalnog. Tradicionalna svečana odjeća otoka Suska sastoji se od nekoliko slojeva pamučnih podsuknji i suknji preko kojih se veže raznobojna pregača. Galaš je cijelu kreaciju, podsuknju, suknju i pregaču izradio od vune.

Jedina sličnost/poveznica sa susačkom nošnjom je veseli i bogati kolorit te kratkoća suknje. Odlukom da cijeli predmet izvede od vune želio je pokazati sve mogućnosti materijala. Širinu opsega kroja donjeg dijela dobio je pletenjem deblje vunene niti i na taj je način reducirao potrebu za nekoliko podslojeva tkanine.

Istarska narodna baština, pak, bila je temom kolekcije za natjecanje “Etno kreacija Hrvatske”, održano u Vinkovcima 2015. godine i u kolekciji nazvanoj “Sedam niti za sreću”. U toj se kolekciji pozabavio elementima tj. načinom krojenja istarskog klinastog ruha. Pleteni odjevni predmeti izrađeni su od vune istarskih ovaca koja je tehnološki oprana u Iloku, a ispredena u Aljmašu. Korištenjem domaće, istarske ekološki prerađene vune, Galaš se uključio u projekt “Put vune” koji je pokrenula rovinjska tvrtka Sedma nit j.d.o.o. Kolekcija je prikazana i na Kaufland Fashion Weeeku jesen/zima 2015./2016. godine u Zagrebu.

Recikliranje

I zanimanje za recikliranje prisutno je u njegovom radu od najranijih dana. Prvu važnu pobjedu na modnom natjecanju Modna Gušterica, održanom 2006. godine u Varaždinu, osvojio je s kolekcijom izrađenom od otpadnih materijala – tekstilija koje ostaju nakon izrade sportskih čarapa.

Kontinuirano je sudjelovao na ULUPUH-ovim Art – Eco izložbama s kojih se kao jedan od zanimljivijih radova može izdvojiti onaj naziva „Ako imaš viška, stavi u džep“ nastao za izložbu na temu “Višak” 2016. godine. Riječ je o haljini pletenoj od različitih sintetičkih otpadnih materijala poput najlon vrećica. Integralni dio haljine čini prozirna plastična vrećica s nekoliko klubaka vune. Cilj autora bio je potaknuti ljude da mu u vrećicu ubace višak svoje vune.

Od 2012. Ovaj iznimni autor surađuje i s oblikovateljem Marijom Treščecom, a prvi put su zajedno nastupili na Dove Fashion.hr-u u Zagrebu na kojemu je predstavljena kolekcija za proljeće/ljeto 2013. Od tada pa sve do danas Treščecove frizure/oglavlja nezaobilazni su element svake modne kolekcije Igora Galaša. Njihova kreativna sinergija vidljiva je na svakoj novoj reviji, na kojima oglavlja predstavljaju doslovno i metaforički krunu tj. završetak odjevnih kompozicija. Izrazitim kiparskim efektima Igorovih odjevnih formi Mario uspijeva prilagoditi također oprostorena, ali prozračna oglavlja, nastala različitim načinima ispreplitanja kose, vune i žice.

Rad s majkom na brandu Mamita

Igor Galaš istaknimo na posljetku, poslovno je vezan i s majkom Maricom Galaš surađujući na razvoju svoga brenda Mamita. Iako su ideje Igorove, Marica Galaš, koja je iz učitelja postala učenik, dodaje i vlastite invencije i pokazuje izvor kreativnosti koju je ovaj nadareni dizajner naslijedio čime se zatvara jedan umjetnički krug. Prva kolekcija brenda Mamit bila je predstavljena na Dreft Fashion Weeku proljeće/ljeto u Zagrebu 2016. godine. Suradnju u razvoju branda Mamita u kojem sudjeluje i Treščec ovaj trojac i dalje nastavlja te je predstavljen u svibnju 2016. godine u Grazu na tradicionalnom modnom događanju Assembly koje se odvija u okviru Design Festivala. Ova izložba samo potvrđuje žalosnu činjenicu koliko Hrvatska ima velikih talenata, ali vrlo rijetko začajniju prateću potporu koja bi stvorila masovniji hrvatski proizvod, u ovom slučaju umjetnički, nadahnut pučkom starinom I ekologijom i to odjeće nosive za sve i to od svjetski poznatog autora.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI