JE LI NAŠA TURISTIČKA SEZONA ZAISTA DOBRA? Upućeni izvori za 7Dnevno otkrili brojke: Nije sve bajno kako se čini

Foto: Cropix

Gledajući danas medijski prostor, čitatelju bi se moglo učiniti kako je turizam u Hrvatskoj usrksnuo, odnosno da su rezultati znatno bolji nego što se očekivalo, pa se tako u prvi plan guraju brojke od 60 do 70% ostvarenih noćenja u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, stvarna slika  nešto je složenija nego što se čini na prvi pogled. Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore, i Igor Sertić, direktor turističke agencije Putolovac i predstavnik turističkih agencija u Udruzi Glas poduzetnika, za Dnevno su rasvijetlili ovo pitanje, svatko iz svoje jedinstvene pozicije.

Boris Žgomba poručio je kako je zadovoljan trenutačnim rezultatima, osobito ako se u obzir uzmu očekivanja i prognoze iz travnja i svibnja. Istaknuo je kako je sve ovo rezultat dobre epidemijske situacije i dobre reakcije Hrvatske turističke zajednice te Ministarstva turzima.

“Kad je riječ o rezultatima, mi smo, ukupno gledano, dakle u kumulativu, od početka godine pa do kraja sedmog mjeseca negdje na 50% lanjskog ostvarenja. Dakle, ovdje govorimo u kumulativu od 1. 1. do 31. 7. 2020. godine. Gledajući tako, mi smo na 50%, a kada gledamo po mjesecima, u lipnju i srpnju smo ostvarili i više od 50%, a odlični rezultati će se nastaviti i u osmom mjesecu. Nitko u Hrvatskoj, pa ni ja, ne može biti nezadovoljan ovakvim rezultatima. Okolnosti su se posložile znatno bolje nego što je većina nas predviđala u travnju i svibnju, kada su ove brojke izgledale veliko. Mi se nadamo da ćemo na kraju sezone ostvariti barem 50% onoga što smo ostvarili prošle godine. Ipak, treba uvijek naglasiti, mi sada razgovaramo, jer samo te podatke i imamo, o fizičkim pokazateljima, odnosno o broju noćenja i broju gostiju. Za financijske pokazatelje morat ćemo pričekati izvješće Hrvatske narodne banke, a oni bi se mogli temeljiti na analizi izdanih fiskaliziranih računa, što često objavljuje Ministarstvo financija. Tek tada ćemo vidjeti u kojoj su mjeri financijski rezultati pratili broj gostiju”, kaže Žgomba i dodaje kako se ove godine očekuje pad u potrošnji, to jest možemo računati na to da su gosti ove godine trošili manje nego prethodnih godina.

Jesu li ovi rezultati, koji su bolji nego što se očekivalo, rezultat djelovanja Vlade, turističke strategije? 

“Teško da možemo ove godine govoriti o strategiji, ali možemo govoriti o pravovremenom reagiranju Hrvatske turističke zajednice i Ministarstva turizma koje je svakako pridonijelo ovim rezultatima. Nažalost, ovome je pridonijela i epidemijska situacija kojom smo i mi sami često nezadovoljni, ali ona je u odnosu na naše konkurente, recimo Španjolsku, odlična i to je dovelo do ‘eksplozije’ broja gostiju. Treba reći da je strategija nešto što se radi dugoročno, a ovo je jedna nepredvidljiva situacija za koju nitko na svijetu nije mogao razraditi strategiju. Nitko se nije mogao pripremiti za koronu, ali moglo se učiniti puno toga u pogledu informiranja ljudi, u pogledu promidžbe Hrvatske. Te marketinške aktivnosti svakako su pridonijele ovim dobrim brojkama, ali nije samo to, kao što sam i rekao. Mi bez epidemijske situacije ne bismo mogli govoriti ni o čemu. Možemo mi potrošiti mnogo novca na marketing, ali ako epidemijska situacija to ne dopušta, od toga nema ništa, a naša epidemijska situacija dopustila je mnogo toga. Dakle, imamo odličnu situaciju i na to se nadovezala dobra reakcija države”, rekao nam je Boris Žgomba.



S druge strane, Igor Sertić iz udruge Glasa poduzetnika ne dijeli taj optimizam. Upozorava kako je potpuno pogrešno brojiti samo noćenja. U tom pogledu njegovo viđenje ovog medijskog ushita slično je onomu gospodina Žgombe, međutim, Sertić tvrdi da nitko, pa ni predstavnici državnih institucija ne uzimaju u obzir niz djelatnosti u turizmu koje u Hrvatskoj trenutno nemaju nikakvog posla. “Ako gledamo na organizirani turizam, on je u Hrvatskoj sto posto mrtav.”

“Moram reći da se bavim ponajprije organizacijom putovanja iz Hrvatske prema drugim zemljama, stoga možda i nisam posve mjerodavan. Ipak, usudim se reći, ovi podaci i jesu i nisu točni. Kod nas je cijeli sustav brojanja gostiju i turističke ponude krivo postavljen u startu. Većina koja te brojke izbacuje uopće ne razumije osnovne postavke turizma, stoga sve to malo iskrivljeno i nakaradno dolazi do javnosti. Turizam se kod nas svodi na brojanje noćenja. Ja imam vikendicu na Murteru i kada odem onamo, ja sam turist. Odem u Konzum, kupim namirnice i napravim si ručak u apartmanu. Isto to vrijedi za gotovo svakog Čeha, Poljaka, Nijemca koji boravi u apartmanu. Oni jesu tamo i plaćaju boravišnu pristojbu, a koliko zaista pridonose turizmu, to je već druga priča. Mogli bismo istražiti koliko je organiziranih grupa došlo u Hrvatsku preko bilo koje strane agencije. To su turisti koji plaćaju noćenje u hotelu pa kupe par stvari u suvenirnicama, ručaju u restoranu, konobi, pekari, ma čemu god. Treba nam  uvid u to koliko je hotela zatvoreno i koliko je, recimo, restorana ostalo bez prometa. Dosad detaljnih financijskih izvještaja nije bilo, samo ove generalne brojke. To nažalost nećemo saznati. Stvarno stanje znaju oni koji nešto rade u turizmu. Dakle, turistički sektor je puno više od iznajmljenih apartmana. Cijeli niz djelatnosti nema nikakvog posla. Sve ono što je izvanpansionska potrošnja kod nas se nikada nije računalo niti se vodi briga o tome. Ja vam osobno mogu reći da od svih kolega koji rade u turističkim agencijama, brodara koji organiziraju izlete i svih koji nešto rade po obali, nitko ništa ne radi i nitko nema posla ove godine. Doslovno nitko. A što se tiče autoturista koji dolaze u apartmane, oni će donijeti novac iznajmljivačima i malim obiteljskim hotelima, ali to nije masovni turizam koji nosi novac i od čega se živi. Nije to samo kod nas, trenutno je tako u svim zemljama”, govori nam Sertić i dodaje kako nije siguran je li Vlada išta poduzela u svrhu poboljšanja turističkih rezultata.

“Ne znam je li Vlada išta poduzimala, ali od kolega iz Glasa poduzetnika čujem kako su svi jako kivni i kako se ne poduzima apsolutno ništa, ali ne bih išao tako daleko jer ne znam što se uopće može poduzeti dok se posvuda oko nas i od našeg vrlog stožera uporno provlači riječ korona, korona, korona. Dok god ta riječ dominira javnim prostorom, pravog turizma neće biti. Organizirani turizam ne postoji, a individualnog je bilo i za vrijeme rata. Organiziranog turizma danas nema, znači za vrijeme rata ga je nešto i bilo, ali sada ga uopće nema. Te dvije stvari treba razlučiti. Dok individualnog turizma ima, ovaj drugi je sto posto mrtav”, zaključuje Sertić.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI