PROSINAC – MJESEC TRGOVINE Hoćemo li trošiti iznad svojih mogućnosti? Izgleda da smo se ipak ‘otrijeznili’ pa ćemo ‘zavrnuti slavinu’

Bližimo se najljepšem i najdražem dijelu godine, obilježenom blagdanima s kojima se opraštamo od ove, po mnogočemu teške godine sa željom da nam svima 2021. bude bolja, zdravija i uspješnija.

Hoće li nas ove godine koronakriza, ali i epidemija Covida-19 obeshrabriti u kupovini poklona za najdraže osobe ili ćemo ostati dosljedni sebi i tradiciji?

Kakva se očekuje potrošnja u ovome mjesecu upitali smo nadležne u Odjelu za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) i Ceha trgovine Hrvatske obrtničke komore (HOK).

Evo što su odgovorili…

“Prosinac je tradicionalno mjesec trgovine. To je mjesec blagdana i tradicije, važan mjesec za obitelj, kada građani slave i troše više nego obično. Ove godine živimo u pandemji koronavirusa, i ništa nije isto kao do sada, stoga se ne očekuje ni pojačana potrošnja kao što je to uobičajeno”, istaknuli su iz HGK.



Dodali su kako je još početkom 2020. godine sve izgledalo bitno drugačije, nego sada, jer se bilježio rast prometa u trgovini na malo. U siječnju 2020. je promet u trgovini na malo rastao prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS) za 6,2 posto, a u veljači za 4,9 posto.

Ipak, kako ističu u HGK, od ožujka ove godine nakon gotovo 5,5 godina rasta prometa u trgovini na malo u kontinuitetu, tek su neki mjeseci bili iznimke, bilježi se pad prometa prema podacima DZS-a za sedam posto.

“Prema DZS-u, najveći pad dosad zabilježen je u travnju i to za 25,5 posto jer smo bili u lockdownu. U mjesecima nakon toga promet u trgovini na malo i dalje je padao, ali prema ipak usporenijem padu –  svibanj -7,8 posto, lipanj -6,2 posto, srpanj -6,7 posto, kolovoz -8,6 posto, rujan -7,3 posto i listopad -2,5 posto. Primjerice, u listopadu se, ipak, bilježi porast prometa u trgovini na malo na mjesečnoj razini od 5,4 posto u odnosu na rujan”, naglasili su iz HGK.

Tako podaci DZS-a pokazuju  da se u prvih deset mjeseci 2020. bilježi  pad prometa u trgovini na malo na razini od 6,5 posto u odnosu na isto razdoblje 2019. godine.

Što se tiče razine kretanje prometa u trgovini na malo tijekom 2020. godine, procjene su da će on biti  između šest i sedam posto niži u odnosu na promet u 2019. godini.

Kako će izgledati oporavak trgovine? U HGK naglašavaju da je “trgovina zrcalna slika makroekonomskih kretanja, i da vjeruju kako će cjepivo kao i prestanak/usporavanje pandemije tijekom 2021. stabilizirati gospodarstvo i dovesti do rasta potrošnje pa tako i trgovine”.

Naime, valja istaknuti da je upravo 2019. godine dosegnuta razina prometa u trgovini na malo iz 2008. godine.

“Procjene ukazuju na to da će potrošnja u prosincu 2020. s obzirom na cijelu situaciju s koronavirusom u cijelom svijetu, ne samo kod nas biti manja i to otprilike 20-tak posto nego što je to bilo u prosincu 2019. U očekivanju nadolazećih blagdana i obiteljske tradicije, važno je potaknuti javnost, trgovce i potrošače, da u ponudi koja se nudi bude zastupljeno što više hrvatskih, odnosno domaćih kvalitetnih proizvoda, jer kupovinom domaćih proizvoda potičemo potrošnju koja je uz investicije i izvoz jedna od važnih čimbenika u zatvaranju, ali i pokretanju novog gospodarskog ciklusa”, zaključili su u HGK.

I u Cehu trgovine Hrvatske obrtničke komore očekuju pad potrošnje u prosincu.

Predsjednik Ceha trgovine Mladen Malta ističe kako se “očekuje osjetni pad potrošnje u ovo predblagdansko i blagdansko vrijeme”.

“Građani će kupovati samo najnužnije, a raspoloženje među ljudima nije takvo da ih potakne na preveliku potrošnju”, istaknuo je.

Uspoređujući ovu s prošlom godinom, Malta je rekao kako se “prošle godine najviše trošilo na prehrambene namirnice, odnosno proizvode koje ljudi tradicionalno kupuju u ovo blagdansko vrijeme što se očekuje i ove godine”.

Na upit hoće li, unatoč koronakrizi i epidemiji Covida-19 građani trošiti više ili manje, Malta je odgovorio kako pretpostavlja da “građani neće trošiti iznad svojih mogućnosti”.

“Bit će pažljiviji u potrošnji zbog nesigurnosti koja je zavladala kako kod obrtnika, tako i kod potrošača”, zaključio je Malta.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI