Gjenero o predizbornim obećanjima: Tako počinju neke bajke! Upozorio na jedan poseban problem u hrvatskoj politici i među političarima

Photo: Boris Scitar/PIXSELL

U bitci za gradonačelnika Zagreba svatko od kandidata se nastoji prikazati u najboljem svijetlu, a sad već imamo cijelu paletu kandidata i  onog što pretedenti na mjesto gradonačelnika navode kao rješenja za postojeće probleme grada, ali i populističku ponudu onog za što percipiraju da će im donijeti najviše glasova, bezobzira na mogućnosti ili potrebitost istih.

Predizborna obećanja, kao i same kandidature, su proizašle iz različitih motiva, a jesu li ova koja se nude na predstojećim lokalnim izborima za gradonačelnika Zagreba, realna, prokomentirao je za portal Otvoreno politički analitičar Davor Gjenero.

 

˝Imate jedan frejm sa Charlijem Brownom koji kaže da nije istina da sve bajke počinju rečenicom ´Once upon a time´, već da ima bajki koje počinju s rečenicom ´Ako me na predstojećim izborima izaberete…´. Nažalost, u Hrvatskoj se jako velik dio političara ponaša tako da u predizbornoj kampanji daju obećanja za koja ti političari znaju da neće biti ispunjena, a i za koje njihovi birači zapravo znaju da neće biti ispunjena. Onda se javlja paradoks da taj tip populizma ne biva kažnjen na idućim izborima jer ljudi ionako nisu očekivali da će se taj tip obećanja ispuniti˝, ustvrdio je Gjenero ´šaljivu razinu´ predizbornih obećanja.

Druga razina koja je ozbiljnija, navodi, je ta da se iz izbornih obećanja vrlo jasno vidi da relevantan broj ljudi koji sudjeluju u izborima za lokalnu samoupravu zapravo ne razumije koji je posao lokalne samouprave. Odnosno nude ˝tip obećanja koja nisu iz njihove domene ili koja su takva da se u normalnom organiziranom društvu ne tiču rada lokalne samouprave˝

Na pitanje koja bi to bila obećanja, Gjenero ističe da je najočitije ovo u što se upleo HDZ-ov kandidat Davor Filipović za zagrebačkog gradonačelnika s najavom izgradnje tvornice cjepiva protiv covida i poslije je to, kako kaže, proširio na rak.



˝Posao lokalne samouprave nije da gradi tvornice. Posao lokalne samouprave je da pribavlja javna dobra građana. Javna dobra su ona dobra iz kojih nitko ne može biti isključen i koja se tiču kvalitete života u lokalnoj zajednici. Dakle u lokalnoj zajednici se gradonačelnik ili načelnik općine treba brinuti o tome da građani imaju čisti zrak, čistu okolinu, organiziran urbani prostor, da imaju kvalitetan javni saobraćaj, da djeca imaju kvalitetno osnovno i srednjoškolsko obrazovanje. Da funkcionira kvalitetan i efikasan sustav predškolskog odgoja, da su ulice čiste i asfaltirane, da se odvozi smeće i da se sve to radi s najmanjim troškom za građane. Drugi dio njegovog posla je da ima u glavi ideju u kojem se smjeru lokalna zajednica treba razvijati, da sukladno tome razvija prostorno planske dokumente i druge razvojne planove i da pribavlja kreditni novac za provođenje tih projekata. Izgradnja tvornica jednostavno nije posao lokalne samouprave˝, rekao je politički analitičar.

˝Vjerovao  bih samo onome tko bi rekao da u narednih četiri godine velikih razvojnih iskoraka neće biti˝

Navodi kako je situaciju koja se odnosi na Filipovića, odnosi i na druga kandidate koji daju sličan tip obećanja.

˝Kad govorimo o situaciju Zagreba, onda bih ja vjerovao samo onome tko bi rekao da u narednih četiri godine velikih razvojnih iskoraka neće biti. Da će biti samo pokušaji da se oni postignu jer će se Zagreb u narednih četiri godine morati baviti prije svega fiskalnom konsolidacijom i rekompozicijom sustava lokalne uprave, javne uprave koja djeluje na području grada Zagreba i javnih poduzeća. Zbog toga što je taj sustav danas u takvom stanju da on građanima ne pribavlja kvalitetna javna dobra, da su pozitivne eksternalije tog sustava minimalne, a da taj sustav guta enorman porezni novac i povrh toga imamo enormno zaduženje grada koje tek dolazi na naplatu. To je situacija Zagreba, to nije situacija drugih gradova. To je možda situacija Rijeke i možda još nekih gradova, ali sigurno ne svih˝, zaključio je Gjenero.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI