U promet puštena Zagrebačka uspinjača (1890.)

Zagrebačka uspinjača, javna prometna veza između Gornjeg i Donjeg grada, puštena je u promet 8. listopada 1890. godine. Uspinjača je ujedno i najstarije javno pogonsko sredstvo u Zagrebu, a danas je u satavu ZET-a.

Ideju i izvedbu za uspinjaču napravio je osječki poduzetnik D. W. Klein u tadašnjoj Bregovitoj ulici (danas Tomićeva), koji se obvezao da će nakon 40 godina vlasništvo nad uspinjačom prepustiti gradu Zagrebu. Isprva su u uspinjači postojali odjeljci prvog i drugog razreda, s različitim cijenama vožnje. Za pogon je služio parni stroj, pa je uspinjača bila bučna i stvarala je velike količine dima.

Trajna vožnja uspostavljena je tek u veljači 1893., a tijekom godina često je obustavljana zbog stalnih kvarova napogonskom dijelu, kada su ponekad putnici morali izaći da je poguraju. Zbog toga su je Zagrepčani prozvali zapinjačom. Kada je ugovorom prešla u vlasništvo grada (1929.) ukinuti su odjeljci prvog i drugog razreda, pa je unutarnji prostor postao prostraniji i svjetliji, a rekonstruiraju se i kolosijeci.Električni pogon uveden je 1934. godine.Tijekom godina uspinjača je nekoliko puta rekonstruirana, posljednji put 2005. godine.

Zagrebačka je uspinjača sa svojih 66 metara dužine najkraća na svijetute vrste. Savladava visinsku razliku od 30,5 metara u 64 sekunde, koliko traje vožnja. Može prevesti 28 putnika uz pomoć motora od 37 kilovata.

Facebook Comments



Loading...
DIJELI