Nebeska kriza: zrakoplovne tvrtke bankrotiraju neviđenom brzinom

Screenshot

Približavanje nove gospodarske krize utječe na mnoge sektore, ali za sada ipak najviše na zrakoplovne tvrtke čiji su bankroti proteklih mjeseci diljem svijeta postali sve učestaliji, pričemu je pad njihovog poslovanja zamjetan još od početka 2018. godine.

Pritom zabrinjava i dinamika njihove propasti, koja je gotovo pa rekordna od kada se ti pokazatelji službeno prate, a o čemu se govori u najnovijem izviješću Međunarodnog ureda za zrakoplovstvo (International Bureau of Aviation).

Bankroti zračnih prijevoznika u pravilu se povećavaju uoči gospodarskog pada i u vrijeme recesije, a sadašnji trend, koji je najbrži u povijesti, ako izvedemo zaključak iz navedenoga, može značiti signal kako već iduće godine svjetsku ekonomiju očekuje prava katastrofa.

Naime ove su godine propali pojedini veliki avioprijevoznici, poput britanske turističke grupacije Thomas Cook i brazilske Avianca, a prema podacima za rujan još ih je 17 predalo molbe za zaštitu od kreditora, poput francuskih Aigle Azur i XL Airways, njemačkog Flybmi i slovenskog  Adria Wings.

Završila je ljetna sezona koja je u pravilu i vrhunac radne aktivnosti tih tvrtki, a sada se one susreću s visokim dužničkim pritiskom, padom prihoda i nedostatkom novca, ali i drugim važnim čimbenicima poput poskupljenja kerozina, jačanja dolara i sl. Upravo je jačanje dolara najviše udarilo po zračnim prijevoznicima iz nerazvijenih zemalja jer slabljenje domaćih valuta za sobom vuče i dodatne rashode.



Ali dok jednom ne smrkne drugom ne svane, rekao bi naš narod. Zato kriza i propast za jedne, u pravilu znači i novu mogućnost za druge, snažnije tvrtke, s većom financijskom podlogom, koje, sada, u jeku propasti svojih manjih konkurenata mogu kupovati nove zrakoplove po znatno nižim cijenama i stvarati još snažniji temelj za prilagodbe novonastalim stanjima i uvjetima poslovanja.

Ovdje je potrebno naglasiti kako su se mnogi zračni prijevoznici s krizom susreli i zbog poznatih problema iz afere s inače vrlo skupim i najperspektivnijim Boeingovim super-jetom 737 MAX, koji je u vrlo kratko vrijeme prošle i ove godine doživio niz katastrofalnih nesreća i zbog toga bio prizemljen na pistama zračnih luka diljem svijeta, uključno i u matičnom SAD-u. A upravo su se na taj zrakoplov oslanjali mnogi svjetski prijevoznici i na njemu gradili svoje srednjoročne ili dugoročne poslovne planove. U tom se kontekstu može spomenuti i poznati irski niskobudžetni prijevoznik Ryanair, koji je, međutim, uspio prevladati opasno stanje nabavom Airbusa A-320, prethodno iznajmljenih od propalog britanskog Thomasa Cooka.

Također treba naglasiti kako velika većina analitičara očekuje pogoršanje stanja u svjetskom gospodarstvu, što će se još negativnije odraziti i na inače vrlo osjetljivi zračno-prijevoznički sektor.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI