Na kazališnim daskama ne prestaju mučni pokušaji izjednačavanja krivnje i relativiziranja ratnih zločina na području bivše države što pokazuju i prireme za mjuzikl o Slobodanu Miloševiću srpske redateljice Jelene Bogovac koja će u svojoj predstavi “ prikazati punu kompleksnost čovjeka kojeg mnogi na Balkanu još uvijek krive za smrt i patnje desetaka tisuća ljudi”. Sama redateljica čak tvrdi da: svojom predstavom pokušava otkriti je li Milošević bio “krvnik” ili “jagnje”
Je li bitno što je Njemačka započela Drugi svjetski rat i holokaust ostavivši iza sebe spaljenu Europu, srušene gradove i 55 milijuna mrtvih?
Bez sumnje, danas nikome osim krajnje desničarskim ekstremistima ne bi palo na pamet tvrditi da Njemačka od svijeta nije napravila pakao i da su rat započeli Francuzi ili Englezi. Već desetljećima u svijetu se prikazuju filmovi i kazališne predstave u kojima vrhunski redatelji i pisci obrađuju teme savezničkog bombardiranja njemačkih gradova, američkih atomskih bombi bačenih na Japan ili silovanja Berlinčanki kao jezivim posljedicama rata pri čemu monstruozni začetnik rata nije nikada amnestiran niti doveden u pitanje.
Na rubovima Europe moguće su sve manipulacije pa i one najstrašnije – s ljudskim žrtvama, kostima i jamama ovaj puta toliko moralno degradirane da se zaodijevaju u najmučnije kazališne satire i mjuzikle.
Tko je započeo rat na “Balkanu”? Je li Milošević uopće kriv? Još uvijek se ne zna. Nakon hrvatske predstave jugoslavenskog redatelja u Kerempuhu koja posljedičnim i užasnim hrvatskim zločinom u cjelosti izjednačava hrvatsku i srpsku krvinju za rat, još se paradoksalnija predstava priprema u Srbiji.. Kako ovih dana prenosi Reuters “ srpska književnica Jelena Bogavac napisala je mjuzikl o Slobodanu Miloševiću koji će krajem veljače izvoditi kosovski Srbi u kosovskom gradu Gračanici, a svojim je djelom pokušala prikazati punu kompleksnost čovjeka kojeg mnogi na Balkanu još uvijek krive za smrt i patnje desetaka tisuća ljudi”.
Na “Balkanu” naravno ne postoji početak i svršetak, uzrok i posljedica. Štoviše, po svemu sudeći srpska će redateljica pokušati i osloboditi Miloševića svake krivnje. Kako, naime glasi puna vijest: “U beogradskom Narodnom pozorištu uvelike teku pripreme za mjuzikl ‘Slobodan šou’ (o životu predsjednika Slobodana Miloševića i njegove supruge Mirjane Marković), a premijera će biti krajem veljače na Kosovu i Metohiji. Predstavu Srpske drame Narodnog pozorišta iz Prištine s sjedištem u Gračanici režira Nenad Todorović, redateljica Jelena Bogavac ovog puta je u ulozi autora teksta i songova, dok muziku piše Marko Grubić. ‘Odlučili smo se za ovakav projekat jer je sudbina Kosova, početak i kraj, direktno povezana s periodom Miloševićeve vladavine’ – objašnjava Jelena Bogavac. ‘ Često se smatra da je on glavni junak tragedije ‘rastakanja’ srpske nacije. U političkom smislu ostalo je otvoreno pitanje da li je bio ‘balkanski krvnik’ ili ‘žrtveno jagnje’, a odgovor će, naravno, tek dati povijest. Naš umjetnički zadatak je, verujem, u hrabrom i odgovornom promišljanju i traženju odgovora na pitanja o vlastitom nacionalnom identitetu”, ističe spisateljica.
Štoviše, kako nadalje najavljuje, sablasno intimizirajući lik Balkanskog krvnika i njegove slavne supruge: “Slobodana i Miru tumačimo kao nerazdvojiv vladarski par na čelu države u presudnom trenutku, trenutku raspada Jugoslavije i ‘preformulacije’ svijeta – ističe Bogavac. “Ja sam kao autor u fokus stavila dva razdoblja: doba ‘šljokica’ devedesetih godina prošlog stoljeća, a onda vrijeme uhićenja Miloševića. Predstava pokazuje kako je, zapravo, iz prvobitnog kiča nastala antička tragedija cijele nacije koju smo doživeli u Haagu, odnosno u Hadu, kako ga mi interno zovemo, U jednoj sceni Milošević tješi svoju kćer Mariju zbog lošeg financijskog stanja njene radio postaje, dok u drugoj upozorava sina Marka da ne pregrije vodu u obiteljskom bazenu”, prenosi Reuters.
Krajnji dio mjuzikla – njegovo suđenje u Haagu, tijekom kojeg je umro od srčanog udara 2006. – još treba biti dovršen. Ovaj mjuzikl vjerojatno se neće svidjeti Albancima na Kosovu, upozorava spisateljica. I evo nas opet do fantastične povijesne istine o Balkanskom krvniku koji je već sada tragična figura u interpretaicji Bogovac postavljena u nevjerojatnu poziciju između “krvnika” i “jaganjca”.
Ipak, koliko god to Bogovac može zvučati čudno povijest je još prije dvadeset godina dala odgovore. “Kompleksni čovjek Slobodan Milošević kojega mnogi ‘još’ uvijek krive za smrt i patnje destetaka tisuća ljudi”, naime, doista je “kriv” za rat kojega je započeo i razbuktao od Slovenije, preko Hrvatske i BiH, od čega je dvije potonje države i raskomadao i okupirao, provevši genocid ne samo u Srebrenici, već i u Vukovaru, Petrinji, Lipiku i svakom gradu i selu gdje je sustavno likvidirano hrvatsko, odnosno u BiH i muslimansko stanovništvo od strane Jugoslavenske narodne armije i četnika. O Kosovu gdje je nasilje nad Albancima trajalo destljećima što je sustavno zataškavano pod komunističkim vlastima i Vojvodini u kojoj je još prije rata 1991. započelo etničko čišćenje i preseljenje Hrvata, da ne govorimo.
Čovjek koji je zaslužan za masakriranje ne desetina, već stotina tisuća ljudi, masovne zločine i , genocid, rušenje gradova, opsadu Dubrovnika,Osijeka, Sarajeva, na kraju je i kriv za zbjeg izmanipuliranih hrvatskih Srba koji su sustavno bili izloženi propagandi beogradske televizije koja je prva koristila pojam “ustaše” čak i za vlastite intelektualce koji su pobjegli iz zemlje od Bogdana Bogdanovića do Mirka Kovača,
Ali više nije bitno – “balkanska” interpretacija povijesti je tu; Frljić iz svoje jugoslavenske vizure, Bogovac iz srpske. Milošević će, sudeći po svemu, uskoro doista postati “jaganjac”, Velika Srbija “antička tragedija”, a srpski zločinci nepravedno optuženi tragičari koji su su završili u “Hadu”. Na žalost, Hrvatska, BiH i Srbija ne znaju se nositi s vlastitom poviješću, a kamoli je objektivno valorizirati. Najstrašniji zločni, ubojstva i masakri sada su tema jezivih kazališnih sapunica. Jest, i Hrvati i Bošnjaci i Albanci radili su nedopustive zločine ali tek nakon što su sami proživjeli nepojamne užase.
Dresden i atomske bombe posljedica su Hitlerovih strahota, ne obrnuto.
No, za razliku od Frljića i Bogovac, albanski redatelji imaju jasniju sliku zločina koji su se odgađali pod krinkom zaštite “jugoslovenskih prostora i srpskog stanovništva”. Reuters je, naime, pitao za mišljenje o predstavi “Slobodan šou” kosovskog redatelja i dobio ga: “’Nitko neće promijeniti povijest mjuziklom”, rekao je Naser Shatrolli. “Nije važno o čemu mjuzikl govori. Milošević je kriminalac, tiranin koji je uništio cijelu balkansku regiju, ne samo Albance. To će i ostati”, zaključuje Shatrolli. Šteta što Hrvatska nema ovakvih redatelja, a masovnu smrt na kazališnim daskama će i dalje pojedinci koristiti kao krinku za vlastite povijesne interpretacije kojima se prikiriva izgubljena sadašnjost. Ni jedan zločin nema opravdanja, ali se vrlo dobro zna tko je začetnik.