Mjuzikl o Miloševiću

Na kazališnim daskama ne prestaju mučni pokušaji izjednačavanja krivnje i relativiziranja ratnih zločina na području bivše države što pokazuju i prireme za mjuzikl o Slobodanu Miloševiću srpske redateljice Jelene Bogovac koja će u svojoj predstavi “ prikazati punu kompleksnost čovjeka kojeg mnogi na Balkanu još uvijek krive za smrt i patnje desetaka tisuća ljudi”. Sama redateljica čak tvrdi da: svojom predstavom pokušava otkriti je li Milošević bio “krvnik” ili “jagnje”

Je li bitno što je Njemačka započela Drugi svjetski rat i holokaust ostavivši iza sebe spaljenu Europu, srušene gradove i 55 milijuna mrtvih?

Bez sumnje, danas nikome osim krajnje desničarskim ekstremistima ne bi palo na pamet tvrditi da Njemačka od svijeta nije napravila pakao i da su rat započeli Francuzi ili Englezi. Već desetljećima u svijetu se prikazuju filmovi i kazališne predstave u kojima vrhunski redatelji i pisci obrađuju teme savezničkog bombardiranja njemačkih gradova, američkih atomskih bombi bačenih na Japan ili silovanja Berlinčanki kao jezivim posljedicama rata pri čemu monstruozni začetnik rata nije nikada amnestiran niti doveden u pitanje.

Na rubovima Europe moguće su sve manipulacije pa i one najstrašnije – s ljudskim žrtvama, kostima i jamama ovaj puta toliko moralno degradirane da se zaodijevaju u najmučnije kazališne satire i mjuzikle.

Tko je započeo rat na “Balkanu”? Je li Milošević uopće kriv? Još uvijek se ne zna. Nakon hrvatske predstave jugoslavenskog redatelja u Kerempuhu koja posljedičnim i užasnim hrvatskim zločinom u cjelosti izjednačava hrvatsku i srpsku krvinju za rat, još se paradoksalnija predstava priprema u Srbiji.. Kako ovih dana prenosi Reuters “ srpska književnica Jelena Bogavac napisala je mjuzikl o Slobodanu Miloševiću koji će krajem veljače izvoditi kosovski Srbi u kosovskom gradu Gračanici, a  svojim je djelom pokušala  prikazati punu kompleksnost čovjeka kojeg mnogi na Balkanu još uvijek krive za smrt i patnje desetaka tisuća ljudi”.

Na “Balkanu” naravno ne postoji početak i svršetak, uzrok i posljedica. Štoviše, po svemu sudeći srpska će redateljica pokušati i osloboditi Miloševića svake krivnje. Kako, naime glasi puna vijest: “U beogradskom Narodnom pozorištu uvelike teku pripreme za mjuzikl ‘Slobodan šou’ (o životu predsjednika Slobodana Miloševića i njegove supruge Mirjane Marković), a premijera će biti krajem veljače na Kosovu i Metohiji. Predstavu Srpske drame Narodnog pozorišta iz Prištine s sjedištem u Gračanici režira Nenad Todorović, redateljica Jelena Bogavac ovog puta je u ulozi autora teksta i songova, dok muziku piše Marko Grubić. ‘Odlučili smo se za ovakav projekat jer je sudbina Kosova, početak i kraj, direktno povezana s periodom Miloševićeve vladavine’ – objašnjava Jelena Bogavac. ‘ Često se smatra da je on glavni junak tragedije ‘rastakanja’ srpske nacije. U političkom smislu ostalo je otvoreno pitanje da li je bio ‘balkanski krvnik’ ili ‘žrtveno jagnje’, a odgovor će, naravno, tek dati povijest. Naš umjetnički zadatak je, verujem, u hrabrom i odgovornom promišljanju i traženju odgovora na pitanja o vlastitom nacionalnom identitetu”, ističe spisateljica.



Štoviše, kako nadalje najavljuje, sablasno intimizirajući lik Balkanskog krvnika i njegove slavne supruge: “Slobodana i Miru tumačimo kao nerazdvojiv vladarski par na čelu države u presudnom trenutku, trenutku raspada Jugoslavije i ‘preformulacije’ svijeta – ističe Bogavac. “Ja sam kao autor u fokus stavila dva razdoblja: doba ‘šljokica’ devedesetih godina prošlog stoljeća, a onda vrijeme uhićenja Miloševića. Predstava pokazuje kako je, zapravo, iz prvobitnog kiča nastala antička tragedija cijele nacije koju smo doživeli u Haagu, odnosno u Hadu, kako ga mi interno zovemo, U jednoj sceni Milošević tješi svoju kćer Mariju zbog lošeg financijskog stanja njene radio postaje, dok u drugoj upozorava sina Marka da ne pregrije vodu u obiteljskom bazenu”, prenosi Reuters.
Krajnji dio mjuzikla – njegovo suđenje u Haagu, tijekom kojeg je umro od srčanog udara 2006. – još treba biti dovršen. Ovaj mjuzikl vjerojatno se neće svidjeti Albancima na Kosovu, upozorava spisateljica. I evo nas opet do fantastične povijesne istine o Balkanskom krvniku koji je već sada tragična figura u interpretaicji Bogovac postavljena u nevjerojatnu poziciju između “krvnika” i “jaganjca”.

Ipak, koliko god to Bogovac može zvučati čudno povijest je još prije dvadeset godina dala odgovore. “Kompleksni čovjek Slobodan Milošević kojega mnogi ‘još’ uvijek krive za smrt i patnje destetaka tisuća ljudi”, naime, doista je “kriv” za rat kojega je započeo i razbuktao od Slovenije, preko Hrvatske i BiH, od čega je dvije potonje države i raskomadao i okupirao, provevši genocid ne samo u Srebrenici, već i u Vukovaru, Petrinji, Lipiku i svakom gradu i selu gdje je sustavno likvidirano hrvatsko, odnosno u BiH i muslimansko stanovništvo od strane Jugoslavenske narodne armije i četnika. O Kosovu gdje je nasilje nad Albancima trajalo destljećima što je sustavno zataškavano pod komunističkim vlastima i Vojvodini u kojoj je još prije rata 1991. započelo etničko čišćenje i preseljenje Hrvata, da ne govorimo.

Čovjek koji je zaslužan za masakriranje ne desetina, već stotina tisuća ljudi, masovne zločine i , genocid, rušenje gradova, opsadu Dubrovnika,Osijeka, Sarajeva, na kraju je i kriv za zbjeg izmanipuliranih hrvatskih Srba koji su sustavno bili izloženi propagandi beogradske televizije koja je prva koristila pojam “ustaše” čak i za vlastite intelektualce koji su pobjegli iz zemlje od Bogdana Bogdanovića do Mirka Kovača,

Ali više nije bitno – “balkanska” interpretacija povijesti je tu; Frljić iz svoje jugoslavenske vizure, Bogovac iz srpske. Milošević će, sudeći po svemu, uskoro doista postati “jaganjac”, Velika Srbija “antička tragedija”, a srpski zločinci nepravedno optuženi tragičari koji su su završili u “Hadu”. Na žalost, Hrvatska, BiH i Srbija ne znaju se nositi s vlastitom poviješću, a kamoli je objektivno valorizirati. Najstrašniji zločni, ubojstva i masakri sada su tema jezivih kazališnih sapunica. Jest, i Hrvati i Bošnjaci i Albanci radili su nedopustive zločine ali tek nakon što su sami proživjeli nepojamne užase.

Dresden i atomske bombe posljedica su Hitlerovih strahota, ne obrnuto.

No, za razliku od Frljića i Bogovac, albanski redatelji imaju jasniju sliku zločina koji su se odgađali pod krinkom zaštite “jugoslovenskih prostora i srpskog stanovništva”. Reuters je, naime, pitao za mišljenje o predstavi “Slobodan šou” kosovskog redatelja i dobio ga: “’Nitko neće promijeniti povijest mjuziklom”, rekao je Naser Shatrolli. “Nije važno o čemu mjuzikl govori. Milošević je kriminalac, tiranin koji je uništio cijelu balkansku regiju, ne samo Albance. To će i ostati”, zaključuje Shatrolli. Šteta što Hrvatska nema ovakvih redatelja, a masovnu smrt na kazališnim daskama će i dalje pojedinci koristiti kao krinku za vlastite povijesne interpretacije kojima se prikiriva izgubljena sadašnjost. Ni jedan zločin nema opravdanja, ali se vrlo dobro zna tko je začetnik.

 

Facebook Comments

Loading...
DIJELI