Likovni vremeplov kroz stoljeća

0
178

U povodu 120 obljetnice Umjetničkog paviljona u autorskoj koncepciji akademika Tonka Maroevića bit će održana reprezentivna izložba o burnoj povijesti glasovitog zdanja koje je svojim izložbama utjecalo na likovnost stoljeća

Dugo iščekivana izložba “Likovni vremeplov kroz 120 godina Umjetničkog paviljona”, institucije koja je utjecala na likovnost stoljeća od prevratničkih izložaba koje su mijenjale povijest hrvatske umjetnosti do antologijskih retrospektiva i izložaba najvećih slikara i kipara 19. i 20. stoljeća u autorskoj koncepciji akademika Tonka Maroevića otvara se 3. veljače.

Podsjetimo, koncem 1898. inicijativom grupe hrvatskih slikara i kipara, na čelu s Vlahom Bukovcem i Frangešom Mihanovićem, otvorena je izložba Hrvatskog salona, a time inaugurirana i djelatnost zagrebačkog Umjetničkog paviljona. Na taj je način Zagreb dobio prvi put prostor namijenjen isključivo izlaganju i popularizaciji likovnih umjetnosti, ali i ambijent pogodan za mnoge svečane zgode i reprezentativne prigode.

Loading...

Povodom proslave 120. obljetnice Paviljona,kako ističe akademik Maroević: “načinili smo svojevrstan reprezentativni pregled djelovanja Umjetničkoga paviljona, a time na određen način predstavili i najveće domete hrvatske likovne umjetnosti”.

Naime, kroz stoljeće i dva desetljeća u Umjetničkom paviljonu su „prodefilirali“ gotovo svi protagonisti i istaknuti pojedinci domaćega slikarskog i kiparskog stvaralaštva. Izlagati samostalno u Umjetničkom paviljonu, bilo vlastitom inicijativom, bilo poticajima povjesničara umjetnosti, postalo je uz rijetke iznimke mjerilom dosegnute vrijednosti, kriterijem povijesne verifikacije, znakom gotovo definitivne afirmacije. Dakako, i grupni istupi ili prikazi stilskih opredjeljenja pridonijeli su renomeu institucije, jer su i kroz kolektivne izložbe također prezentirani mnogi prvorazredni umjetnici, no serija individualnih prinosa i uloga u prostor Paviljona posebno je impresivna i doista znakovita, svečanom povodu odgovarajuća.

Za svečarsku je izložbu načinjen izbor od 120 djela, istoga broja umjetnika koji su kroz Umjetnički paviljon potvrdili svoju stvaralačku zrelost i dali osobni pečat. Svaki je autor, kako naglašava Maroević, predstavljen samo s po jednim, ali reprezentativnim, radom, pa će tako biti na okupu biti gotovo svi slojevi, sve faze, sve morfološke oscilacije i sve tehnike, tendencije i discipline što su kroz stoljeće i dva desetljeća obilježile hrvatsku umjetnost. Doista, od Bukovca i Medovića, preko Račića i Kraljevića, Babića i Meštrovića, Vidovića i Joba, pa do Šuteja i Murtića, Naste Rojc i Nives Kavurić-Kurtović, te niza mlađih i suvremenih, živućih umjetnika čime će se, metodom pars pro toto, doći o objektivnije, mozaikalne i kumulativne slike.