Kuljiš: Croatia Airlines je sustavno uništavan, napose u mandatu Zorana Milanovića

screenshot

Konzultant Alen Šćuric ustvrdio je da je prodajom slotova za Heatrow prodano nacionalno blago

Sindikati pilota i kabinskog i tehničkog osoblja Croatia Airlinesa počinju pripreme za štrajk nakon što su propali pregovori s Upravom o novom kolektivnom ugovoru. Štrajk bi mogao, s obzirom na proceduru, početi početkom srpnja.

Odgovor na pitanje u kojem smjeru leti nacionalna zrakoplovna kompanija u emisiji „Otvoreno“ HRT-a pokušali su dati gosti urednika i voditelja Mislava Togonala – Ivana Lojo – Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova, Antonio Ćorak – Samostalni strukovni sindikat aviomehaničara Hrvatske, Jure Šarić – pomoćnik ministra prometa, Jasmin Bajić – predsjednik Uprave Croatia Airlinesa, Denis Kuljiš – novinar, Alen Šćuric – stručni savjetnik Hrvatskog sindikata prometnih pilota.

Sindikalci traže više slobodnih dana godišnjeg odmora i više odmora, sporazum o listi redoslijeda za letačko osoblje, osiguravanje letačkih dozvola, povećanje naknade za bolovanje sa 70 na 90% plaće, kao i zapošljavanje na neodređeno vrijeme kabinskog osoblja koje godinama radi sezonski. Traže i povećanje plaća za pilote za koje je vrijednost boda zadnji put povećana 2000. godine. Nadaju se da će Vlada uskoro imenovati novu Upravu CA, u skladu s najavama ministra prometa Olega Butkovića.

Ispunjavanje zahtjeva sindikata stajali bi 32 milijuna kuna, što je za kompaniju neprihvatljivo. Ponuda poslodavca je povećanje plaća od 2,5%, regres od 1.000 kuna i potpisivanje kolektivnog ugovora do kraja 2019., ili mogućnost da se KU potpiše do kraja 2018., a pregovori nastave nakon završetka turističke sezone.

Antonio Ćorak ustvrdio je kako pregovori s Upravom CA traju skoro dvije godine i da su sada sve mogućnosti za daljnje pregovore iscrpljene. “Lani smo najavljivali štrajk uoči sezone, išli na razgovore u Ministarstvo i dobili obećanja da će zahtjevi biti ispunjeni. Nakon sezone nije bilo pomaka. Sada četiri mjeseca čekamo da se ispune nova obećanja Ministarstva. Očekujemo da ćemo dobiti drugu, kvalitetnu upravu. Godinu dana poslije na istim smo pozicijama”, pojasnio je.



Pomoćnik ministra Jure Šarić istaknuo je da bez Uprave ne bi mogao ići novi koncept koji će promijeniti način funkcioniranja CA i najavio da će Vlada u iduća dva tjedna potvrditi novu upravu, budući da je natječaj završio, a Povjerenstvo dalo svoje prijedloge.

Predsjednik Uprave Jasmin Bajić istaknuo je da je CA peti izvoznik u Hrvatskoj i opovrgnuo veliki odljev kadrova. “Otišlo je 25 mehaničara u tri godine, što je 10% godišnja fluktuacija. Od trenutka ulasku u EU, tržište se proširilo i teško je biti konkurentan. Školujemo naš kadar, mehaničare koji će preuzeti posao za nekoliko godina. U dvije godine otišlo je 8 pilota, od toga 2 u mirovinu. Na kompaniju se svalila negativna medijska kampanja, nakon otvorenog pisma sindikata pilota u kojem su favorizirali jednog kandidata za predsjednika Uprave”, izjavio je Bajić.

Za Ivanu Lojo glavni je problem nepostojanje Kolektivnog ugovora, što ne osigurava normlne uvjete rada. “Ne postoji nitko kojima je više stalo do CA, od nas koji tu radimo. Mi druge kompanije u Hrvatskoj nemamo”, rekla je predstavnica Sindikata kabinskog osoblja.

Šarić je istaknuo da Ministarstvo radi modele za poboljšanje rada i načina financiranja CA. “U sezoni u RH leti sto kompanija i oduzimaju dio kolača. CA ima 20-30% tržišta, ali nakon listopada ga već ima oko 50%. Uprava će morati premostiti taj jaz. Ići će se na dokapitalizaciju, ali država to ne može. Moramo naći model koji podrazumijeva strateškog partnera, a razgovori o tome se vode. Trebaju nam novi zrakoplovi, naručili smo četiri, no dolaze tek 2020. – 2022”.

Novinar Denis Kuljiš smatra da je CA sustavno uništavana, napose u mandatu vlade Zorana Milanovića, odnosno ministra Hajdaša Dončića. “Ako je kompanija dobra, lako je riješiti sindikalne probleme, ističe. Avioni su plaćeni 60% više od tržišne cijene, a u mandatu Milanovićeve vlade taj je trošak unesen u pasivu poduzeća i ono se od tada ne može oporaviti. Postojao je drugi računovodstveni model, rekao je.

Konzultant Alen Šćuric ustvrdio je da je prodajom slotova za Heatrow prodano nacionalno blago. “CA bila je prva u regiji, sada je treća. Ili zadnja. Gubi se tržišni udio, samo je 18% u top sezoni. Zašto u Grčkoj nema toliko puno kompanija? A sve one zimi negdje drže zrakoplove na zemlji. Što to drugi mogu, a mi ne, zapitao je i dodao – od 196 otkazanih letova u ovoj godini – 103 su u svibnju! Koliki je to kompenzacijski trošak! 13 kompanija je letjelo umjesto CA, za veliki novac”.

“Ne čini mi se bitnim što sindikat ima svoga kandidata za Upravu”, izjavio je Šćuric. 

“U CA vlada nedostatak kadra jer smo nekonkurentni s primanjima. Ne konkuriramo ni Mađarskoj, Poljskoj, Češkoj… Iznajmljivali smo radnike na dnevnicu od 300 e, pustili smo ljude a na tržištu ih nema. Tražimo povećanje 15-20%, što je i dalje manje od država u blizini. Jedina je ponuda Uprave bila 2,5% – uzmi ili ostavi”, rekao je Ćorak. 

“Ne možete mehaničara naći na burzi. A onima koji su upozoravali, rečeno je – idi”, kazala je Lojo. 

Šarić je potvrdio da će se idućeg tjedna na sjednici Vlade znati nova Uprava CA i dodao kako će Uprava mora dati svoje opservacije na novi plan.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI