Ivanjek: ‘Ispali smo kolateralna žrtva odnosa Izraela i SAD-a’

0
165
screenshot

Danas u Zagreb stiže izraelsko izaslanstvo koje će napokon objasniti Hrvatskoj što je s kupnjom njihovih polovnih borbenih zrakoplova F-16 Barak zbog američkog veta. Uoči današnjeg ključnog sastanka, u Studiju 4 HRT-a govorili su Ivica Ivandić, član stručnog tima za nabavu višenamjenskog borbenog zrakoplova, Jan Ivanjek, vojni analitičar, i Josip Štimac, vojni pilot.

– Na današnjem sastanku očekujemo saznati gdje je došlo do prekida u komunikaciji i zašto se proces nije mogao realizirati do kraja. Od Izraelaca kao partnera očekujemo i prijedlog rješenja, trebali bi reći jesu li u mogućnosti isporučiti neku drugu inačicu aviona ili ne – izjavio je Ivica Ivandić, član stručnog tima za nabavu višenamjenskog borbenog zrakoplova. 
Vojni analitičar Jan Ivanjek smatra da je hrvatska strana kolateralna žrtva odnosa Izraela i SAD-a koji su na području obrambene suradnje vrlo intenzivni.

– Zašto su upravo preko ove situacije odlučili razrješavati svoje nesuglasice, nije jasno, možda je stvar lošeg tajminga ili splet međunarodnih okolnosti, šira slika se posložila na način koji nije povoljan za nas – smatra Ivanjek.

Vojni pilot Josip Štimac uvjerava da je stručna ekipa odradila sve u detalje, ponude su bili na stolu, sve je bilo transparentno, zapreke nije bilo, bilo je tripartitnih razgovora i da su Amerikanci htjeli zaustaviti sve, imali su i prije tu mogućnost.

– Meni je indikativno što naša stručna ekipa nije imala “non paper” ili nešto što bi upućivalo na to da se dogovor neće realizirati. Bili bi ludi da su to radili, a nitko nije lud, svi su oni normalni – kaže Štimac.

I Ivica Ivandić je uvjeren da je problem nastao na relaciji SAD – Izrael jer, kako objašnjava, izraelska strana nam nije mogla ponuditi avion Barak bez američkog predodobrenja za to.

– U tom predodobrenju se daje i popis konfiguracija u kojima se trebaju nalaziti ti avioni. Za sve to postoji dokumentacija. A problematičan je bio TPT koji je odobrio američki Kongres i koji je nadopunjen s još jednim dokumentom gdje se daju restrikcije na ponuđeni avion – objašnjava Ivandić.

– SAD je imao neke manje primjedbe i to se odnosilo na sve, od oružja koje bi se poslije nabavljalo do taktika za koje bi se obučavali hrvatski piloti. I sve se rješavalo u hodu. Zašto je u jednom trenutku došlo do toga da je sama oprema postala problem, to je opet stvar odnosa SAD-a i Izraela – slaže se i Ivanjek.

Vojni pilot Josip Štimac smatra da cijela situacija i nije toliko dramatična jer nismo mi prvi koji smo prekinuli proces i da se takve stvari jednostavno događaju. 
– Nikakve štete nema, možda dobijemo i bolje avione – kaže te naglašava da svaka ponuda ima svoje prednosti i nedostatke.

– Do sada nismo imali takva iskustva u pregovorima, svi ministri i vlade do sada su odgađali takve pregovore jer to je jako odgovoran i stresan proces – kaže Štimac.

S njim se slaže i Ivanjek. Još jednom naglašava da hrvatska strana nije učinila ništa krivo u pregovorima, da je sve odrađeno vrlo profesionalno, stručno i brzo.

– Radi se o procesu, postupku koji je u daleko većim državama koje imaju kontinuitet u nabavi borbenih aviona vrlo težak, složen i razvlači se godinama.