Srušio se nadzvučni Concorde sa stotinu putnika – 2000.

0
99

Tijekom pune 24 godine niti jedan Concorde nije doživio nesreću u kojoj bi netko poginuo i smatran je jednim od najsigurnijih zrakoplova na svijetu. 

Dana 25. srpnja 2000. godine dogodila se jedna od najtežih zrakoplovnih nesreća u povijesti, koja je uvelike odredila sudbinu nadzvučnih letova u sljedećim desetljećima. Naime, prvi i jedini put u povijesti srušio se nadzvučni zrakoplov tipa Concorde. Tih zrakoplova izrađeno je samo 20 komada i komercijalno su počeli letjeti 1976. godine. Tijekom pune 24 godine niti jedan Concorde nije doživio nesreću u kojoj bi netko poginuo i smatran je jednim od najsigurnijih zrakoplova na svijetu. To je bilo izvrsno postignuće budući da se radilo o avionima koji su letjeli brzinom od preko 2 Macha (oko 2.180 km/h) i bili jedini zapadni supersonični putnički zrakoplovi (Sovjeti su razvili konkurentski Tupoljev Tu-144, ali je on uskoro povučen iz sigurnosnih razloga).

Loading...

Concorde je preko oceana mogao prevesti stotinjak putnika više od normalnih putničkih aviona. Kraj priči o uspjehu došao je kobnog dana. S pariškog aerodroma Charles de Gaulle tada je poletio Concorde Air Francea na let 4590. Na pisti se slučajno nalazio komad metala titanija otpao sa zrakoplova DC-10 koji je 5 minuta ranije poletio. Taj je komad, dužine samo 43,5 centimetra probušio Concordeovu gumu, koja se pri brzoj vrtnji rasprsnula i pogodila rezervoar s gorivom na donjoj strani krila. Guma nije napravila rupu u rezervoaru, ali je njen udar izazvao pritisak zbog kojeg je rezervoar napuknuo na najslabijem mjestu. Gorivo je počelo istjecati i uskoro se zapalilo od električne iskre. Budući da je avion već bio prestigao brzinu polijetanja, posada je morala uzletjeti, unatoč požaru. Vatra je, međutim, zahvatila krilo i isključila oba lijeva motora (Concorde ima 4 mlazna motora tipa Rolls-Royce/Snecma Olympus 593).

Posada nije mogla dobiti dovoljan potisak sa samo dva motora, pa se avion sporo uzdizao. Pokušali su avion usmjeriti prema drugom pariškom aerodromu Le Bourget, no bilo je prekasno. Gubeći potisak srušili su se u hotel Les Relais Bleus, nedaleko od piste, u pariškom predgrađu Gonesse. Poginulo je svih stotinu putnika i devet članova posade. U razrušenom hotelu poginule su 4 osobe (dva Poljaka, jedan Indijac i jedan Alžirac), a jedna je osoba teško ozlijeđena. Većina od 100 putnika bili su Nijemci, koji su se uputili u New York, kako bi od tamo krenuli na krstarenje po Južnoj Americi. Nakon nesreće zrakoplovi tipa Concorde su prizemljeni, a 2003. potpuno su povučeni iz službe. Danas na svijetu ne leti više niti jedan nadzvučni putnički zrakoplov.

 

Original možete pronaći na povijest.hr