Zašto Grabar Kitarović, Dalić, Butković i HNS lobiraju za toksični Uber? Zna se!

Sanjin Strukic/PIXSELL

Otkako se Uber pojavio na hrvatskim cestama, gdje već dvije godine radi nezakonito, u kuloarima se priča da je za njega lobirano s Pantovčaka. Priče o tome da bi mogla postojati tajna veza između hrvatske predsjednice i nelegalnog taksi prijevoznika, dodatno je razbuktala Kolinda Grabar Kitarović osobno, primivši predstavnike Ubera. S druge strane, dosad nije našla za shodno primiti i predstavnike 2500 hrvatskih taksi obrtnika koji u državni proračun godišnje uplate više od 150 milijuna kuna poreza i davanja, za razliku od Uberovih nula (0!) kuna! Čime je to Uber zaslužio predsjedničinu pažnju i vrijeme?

„Kakvo jutro! Danas sam za put do aerodroma uzela Uber s kojim se fakat rijetko vozim. I onda smo se tako vozili i vozili i završili u – kukuruzu!
Scena kao iz filma: kraj ceste, ispred nas polje, a u daljini aerodrom. Vozaču (Goran se zove) koji je cijelim putem tvrdio da mora slijediti navigaciju i da on nije ništa kriv, rekla sam da je, nažalost, on kriv. Rekla sam mu i da je put do aerodroma put koji on ako već želi živjeti od taksiranja mora znati (morao je naučiti, provesti se barem jednom tim putem i da ne može kriviti navigaciju). I onda sam zaključila da kad sve to nije napravio jednostavno nije za taj posao. Da, sorry, ali da mu to moram reći. Lik je poludio i htio me izbaciti iz auta. Doslovce je stao i rekao da izađem, jer tko sam ja da ga vrijeđam kad on ima sve ocjene odličan. Putem smo stajali barem pet puta i pitali bakice uz cestu kako doći do aerodroma. Jedna se čak ponudila da sjedne u auto i pokaže nam put.
Uglavnom, stigla sam, pola sata kasnije no što sam planirala. A i vožnja me došla skuplje. Rekao je da ga prijavim Uberu, pa ću dobiti povrat novca, ali da računam na to da će on isto tako prijaviti mene. I da, nije mi se dopalo što je na posao došao u trenirci, ali to mu nisam rekla.“

„Sjednem danas kod uberaša, a on mi se u petoj sekundi pohvali kako je na cesti već 24 sata, jer je odlučio osobno ispitati koje je doba dana najbolje za vožnju i zaradu. Zagledam se u njegove mutne oči i pomislim si, majke ti, kome sam sjeo u auto, znam da se kaže neispavan čovjek jednako je pijani čovjek, e pa sad još i za volanom.“

„Naša vrla država je potpuno podbacila, zakazala ili je ipak u pitanju nešto treće u slučaju Ubera!? Uz sve jasne dokaze koje pružaju zakoni na snazi, Uber već dvije i pol godine neometano i potpuno ilegalno izvlači novac iz Lijepe naše dok pritom vrla politička kasta bruji u javnosti o njegovoj ilegalnosti, s druge strane žmiri na oba oka i odobrava intenzivno i neumoljivo kršenje svih zakonskih stečevina Republike Hrvatske! Pitam se zašto? Vjerujem da mnogi u ovoj ‘poštenoj’ državi znaju i odgovor na to! Izgleda da presude sudova u RH, a presudili su da Uber posluje ilegalno, ne znače apsolutno ništa. Čemu onda služe suci i sudovi, koje građeni financiraju kroz obavezne namete, ako se u ovoj zemlji ne može provesti zakon i pravičnost? Izgleda da smo u našoj zemlji mi Hrvati građani drugog reda, stranac je uvijek ispred nas. Naravno, ako ima ‘perje’ podmazati koga i gdje treba, dok Hrvat može eventualno postati rob u vlastitoj državi kao što to državna vlast i dokazuje svojim odnosom prema dijelu svojih legalnih gospodarstvenika. Ovdje se kroji zakon u korist stranaca/ilegalaca, jer postojeći zakoni štite poslovnu logiku koja je općeprihvaćena u svakom dijelu uređenih nacionalnih tržišta, ali eto u Hrvatskoj se za Uber priprema novi zakon!“

Izdvojili smo u uvodu tri komentara iz mnoštva anti-Uber opservacija. Polemika oko djelovanja Ubera na hrvatskom tržištu dosegla je vrhunac, zagovornici Ubera svoje stavove podupiru tzv. zdravom konkurencijom, ali demantira ih europska praksa koja je već više puta osporila takva objašnjenja. Presude Visokog prekršajnog suda RH zaključile su da prijevoz putem Uber aplikacije nije u skladu s nacionalnim propisima, prvenstveno Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, da Uberovi vozači krše zakon kada prijevoz obavljaju bez licencija i dozvola, bez minimalnih tehničkih uvjeta za vozila i bez nužnih stručnih kvalifikacija.

U zemljama koje poštuju vlastite zakone i svoje građana Uber je uskladio svoje poslovanje s važećim zakonima ili se povukao s tržišta u onim državama koje su dosljedno sankcionirale njegov nezakoniti rad. Primjerice, u Njemačkoj Uber radi po zakonu, iz Mađarske se Uber povukao nakon gašenja aplikacije, iz Danske se povukao nakon što mu se počeo naplaćivati porez, u Nizozemskoj je uskladio poslovanje sa zakonima, u Francuskoj je Uber uskladio poslovanje sa zakonom nakon pritvaranja svojih direktora. Francuska je unijela i posebno kazneno djelo u Zakon o prijevozu.



U isto vrijeme, naš je Upravni sud donio nekoliko prvostupanjskih presuda protiv Republike Hrvatske i presudio kako država, odnosno porezni obveznici Republike Hrvatske, moraju platiti određenu svotu novaca Uberovim vozačima partnerima zbog procesnih pogrešaka Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Da se razumijemo, pitanje Uberove aplikacije u službi obavljanja autotaksi prijevoza nije bitka za ili protiv napretka digitalizacije već pitanje vrijede li zakoni RH jednako za sve ili se dopušta razvijanje nelojalne konkurencije pod krinkom liberalizacije. Ključno je pitanje tko stoji iza Ubera u Hrvatskoj? Tko je dopustio i za koji iznos ili uslugu da ga/ih se korumpira? Otkako se Uber pojavio na hrvatskim cestama u kuloarima se priča da je za njega lobirano s najvišeg mjesta u državi, s Pantovčaka. Priče o tome da bi mogla postojati neka tajna veza između hrvatske predsjednice i nelegalnog taksi prijevoznika, dodatno je razbuktala Kolinda Grabar Kitarović osobno, primivši u svom uredu predstavnike Ubera. S druge strane, nije našla dosad za shodno primiti i predstavnike 2500 hrvatskih taksi obrtnika koji u državni proračun godišnje uplate više od 150 milijuna kuna poreza i davanja, za razliku od Uberovih nula (0!) kuna! Čime je to Uber zaslužio predsjedničinu pažnju i vrijeme?

„Neugodno smo iznenađeni da nas predsjednica Grabar Kitarović nije htjela primiti. Za čiji se interes bori država, i ona kao njezin najviši predstavnik? Za interes svojih građana ili stranih lobija i tvrtki?“, ogorčeno se pita Božo Miletić, predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori. Osim toga, predstavnici Udruženja govore da ključni ljudi peru ruke od odgovornosti, pa kad dođu na razgovor kod Olega Butkovića, ministra prometa, pomorstva i infrastrukture, on im govori da je nemoćan i da im na tu temu ne može ništa reći on nego Martina Dalić. Kad dođu kod potpredsjednice Vlade i ministrice gospodarstva ona im kaže da „nema pojma o čemu pričaju“.
Taksisti pak pretpostavljaju da su i Martina Dalić i Oleg Butković u „kombinaciji“ s Uberovim lobistima, a Uber vrlo otvoreno podržava Hrvatska narodna stranka, HDZ-ov koalicijski partner. Legitimno je upitati se da li zbog političkih pritisaka državna tijela RH nisu do danas uspjela spriječiti nezakonito obavljanje prijevoza u Hrvatskoj? Imaju li savjesti i morala oni koji su nevidljivo stali iza Ubera te tako legalnih 2500 autotaksi prijevoznika i njihove obitelji (oko 10.000 ljudi) doveli na rub egzistencije?

Rezultat svih legitimnih nastojanja zakonitih autotaksi prijevoznika jest to da Uber i dalje radi u cijeloj Hrvatskoj, da Uber ni jedanput nije kažnjen, a njegov predstavnik sjedio je u radnoj skupini za izradu novoga zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim se Uberu izlazi u susret, a odbile su se sve sugestije zakonitih autotaksi prijevoznika. Drugim riječima, Plenkovićeva je Vlada učinila sve da bi se pogodovalo Uberu odnosno da bi se raširili zakonski okviri za jednu brutalno toksičnu i krimogenu kompaniju koja je kaubojski uletjela na tržišta brojnih zemalja, ali su uređene pravne države bez pardona ukrotile Uber, dok se u Hrvatskoj pripremio i zakon da kauboji uzjašu magarce!

Evo kratkog pregleda da vidite za kakve se štetočine zauzima hrvatska predsjednica, a Plenkovićeva im je Vlada skrojila novi zakon koji ide u hitnu proceduru. Uber šteti Republici Hrvatskoj na sljedeće načine:

Iznosi dobit iz RH bez plaćanja bilo kakva poreza – 25% iznosa od svake vožnje se automatski prenosi u Nizozemsku, iz Nizozemske na Bermude.

Iskorištava neznanje pojedinih vozača (građana RH) koji samo vide iznos naplaćene vožnje u koji nisu ukalkulirali trošak amortizacije, trošak vremena, činjenicu da im (nezakonito) ne teče staž, činjenicu da im Uber ne plaća doprinose i slično. Ti vozači u pravilu nakon godinu, godinu i pol prestaju voziti za Uber, ali do tada se priključuju novi vozači, opet kroz negativnu selekciju uslijed politike rotiranja potplaćenih vozača.
Uništava zakonite autotaksi prijevoznike koji ne mogu biti konkurentni cijenom – Uberove cijene su ustvari rezultat dampinga, a sam trošak snose njegovi vozači, dakle građani RH, a ne Uber. Zakoniti autotaksi prijevoznici pored toga moraju plaćati sve poreze, parafiskalne namete, dozvole, licencije, edukacije, tehničke preglede te osiguranja.
Dovodi u pitanje sigurnost putnika. Vozači su neprovjereni. Minimalni preduvjeti koje „zahtijeva“ Uber (vozačka dozvola, potvrda o nekažnjavanju) su postavljeni samo pro forma. Zadovoljavanje tih preduvjeta provjerava isključivo i jedino Uber (kojemu je u interesu da što više vozača voze za njega), ne i državna tijela. Osim toga, u pravilu rade sa starim/nesigurnim/ekološki neprihvatljivim vozilima te ne vode računa o nužnom odmoru za vozače.

Evidenciju Uberovih vozača (upitne točnosti) vodi jedino Uber, ne i državna tijela.
Uber (posrednik u prijevozu) , kao i Uberovi „partneri“ (prijevoznici) ne plaćaju potrebne police osiguranja koje su propisane u prijevozničkoj djelatnosti. Time dovode u pitanje mogućnost naplate štete u slučaju prometnih nesreća.

Uber je popularan među putnicima zbog nižih cijena. Međutim, potrebno je imati na umu sljedeće činjenice:
a) niže cijene su posljedica dampinga i nepoštivanja tržišnih pravila,
b) sav tako zarađeni novac se iznosi iz Republike Hrvatske,
c) Uberove cijene su oscilirajuće i ničim regulirane,
d) iskustva iz drugih zemalja govore da Uber diže cijene jednom kada uništi konkurenciju, e) Uber koristi primarnu djelatnost (prijevoz) da bi se proširio i na druge grane poslovanja, također bez poštivanja tržišnih pravila.

Uber potiče kulturu nepoštivanja zakona i tržišnih pravila. Uber razvija informatičke sustave za izbjegavanje inspekcija (sustav „Greyball“) što predstavlja veliki probleme za države u kojima djeluje.
Uber na sebe preuzima prerogative državnih tijela – Uber (ne država) diktira cijene, Uber (ne država) propisuje uvjete za vozače i vozila, Uber (ne država) provjerava pridržavanje tih uvjeta, Uber (ne država) sankcionira njihovo kršenje, Uber (ne država) vodi evidenciju svojih vozača.

I tako dalje, i tako dalje… Osim svega, duga je lista skandala koja se kompaniji stavlja na teret, gotovo se svakoga dana otkrije neki novi kriminalne prirode, od seksualnog napastovanja, nasilja i umorstva, povrede privatnosti i krađe identiteta, varanja mušterija i vozača, špijuniranja konkurencije, pa čak i policije, hakiranja smartfona korisnika, a do kuda su skloni zabrazditi u krimogenost svjedoči podatak da su razvili softver, odobren od njihova pravnog tima, koji potajno služi bacanju dima u oči, na cestama, policiji koja ih pokušava uhvatiti na djelu.

Zbog jalovosti korumpiranog državnog aparata da ih zaštiti od cestovnih kauboja, autotaksi prijevoznici diljem Hrvatske pripremaju kaznene prijave protiv odgovornih koji, kako tvrde, nisu u okviru svojih zakonskih ovlasti sankcionirali nezakoniti rad Ubera te poručuju da će tražiti naknadu štete u ukupnom iznosu od oko 100 milijuna kuna!

“Žalosno je da obrtnici vlastitu državu na sudu moraju tjerati da provodi zakone, umjesto da ih država štiti od nelegalne i nelojalne konkurencije. U lipnju prošle godine premijer Andrej Plenković ustvrdio je da je vožnja Uber prijevozom nevažeća s obzirom na zakone jer nemaju licencu sukladno hrvatskim propisima. Poručio nam je tada da svi koji smatramo da se zbog korištenja sporne Uberove aplikacije krše naša prava, možemo podnijeti tužbe nadležnim sudovima u skladu s važećim zakonskim propisima. Eto, mi smo sada primorani poslušati premijerov savjet”, rekao je Božo Maletić i ogorčeno zaključio uime svih svojih kolega:

“Nevjerojatno je da se mi sami moramo boriti protiv nelegalnih pružatelja usluga, a istodobno se borimo i protiv niza netočnih informacija koje se plasiraju s namjerom da diskreditiraju legalne autotaksi prijevoznike. Umjesto da ministar Butković sluša stručnjake i gradonačelnike koji poznaju promet svoga grada, koji mogu pretpostaviti kakav će kaos nastati u turističkoj sezoni, on očito sluša stranu tvrtku koja Hrvatskoj uopće nije registrirana za prijevoz, već za marketing!”

 

Facebook Comments

Loading...
DIJELI