ŠOKANTNI YOUTUBE TRENDOVI Mladi Hrvati prate samo srpske kanale, a stariji preferiraju televiziju

Najveća globalna video platforma YouTube već godinama nudi odjeljak ‘U trendu’ koji predstavlja trendove pregleda videa u određenim državama. Zanimljivo, u svim državama regije izuzev Slovenije srpski autori zauzimaju preko 50% svih vodećih gledanih videa proteklih mjeseci.

Srbija po YouTube trendovima žari i pali svim državama u okolini

Ovaj mjesec se u hrvatskim trendovima nalazi čak 22 videa srpskih autora (od ukupno 50 ponuđenih videa), a na hrvatske autore otpada samo 3 videa. Velika većina naravno otpada na u Hrvatskoj iznimno popularan turbo folk, no tu su i influenceri, pa čak i ‘how to’ videi. I ovaj fenomen nije rezerviran isključivo za nas, već su slični trendovi i u BIH, Crnoj Gori i Makedoniji. Nešto su drugačije brojke bile zabilježene jedino tijekom Svjetskog prvenstva, i to zbog sažetaka utakmica, kao i navijačkih pjesama koje se se neprekidno vrtjele. Bilo je i mjeseci gdje je broj regionalnih videa u trendu prelazio i 40. Fenomen je teško analizirati, naročito s obzirom da i brojni hrvatski kanali imaju stotine tisuća pretplanika i milijune pregleda koji donose i značajne mjesečne prihode i optimizirana ulaganja.

KingsOfFailsShow tako broje gotovo 750.000, LayZ iznad 250.000, BloodMaster 600.000+, a brojni drugi kanali više desetaka tisuća – produkcija sadržaja nije toliko istaknuta koliko praćenje inozemnih sličnih trendova. Uvjerljivi broj jedan domaći kanal je onaj od 2Cellos (ostale provjerite OVDJE). Od prvog mjeseca postrožena su i pravila o monetizaciji pa su mladi autori u proboju ‘zakočeni’. Drugi udarni val pobrisao je brojne račune koji su širili ‘lažne vijesti’, ‘alternativne činjenice’, ‘teorije zavjere’, pa čak i analizu dnevnopolitičkih zbivanja koje nisu u savršenom balansu sa srednjestrujaškim medijima. Hrvatska se već jednostavnim pregledom vodećih domaćih kanala svrstava u banalna tržišta – praktički svi mediji imaju manje od 20.000 pretplatnika, a neovisni ‘news’ sadržaji gotovo da ni ne postoje izuzev jednog ili dva primjera koji potvrđuju pravila.

U Srbiji YouTube glavni medijski kanal, Hrvati i dalje preferiraju televiziju



Fenomen je anomalija do te mjere da većina od prvih pedeset domaćih kanala gledanost duguje ili stranim tržištima ili dijaspori ili regionalnoj publici. Brojke idu u prilog tezi da su Hrvati i dalje daleko usmjereniji ka ostalim medijima, poglavito prema televizijskom sadržaju koji je i u regiji i u svijetu u golemom padu. Vodeći srpski medijski kanal na YouTubeu je Balkan Info, izravna protuteža upravo televiziji, a teza da je YouTube u Srbiji gotovo osam puta gledaniji nego kod nas ne čudi njihovog voditelja Tešu Tešanovića. On smatra da je tomu razlog višeslojan – srpske medije većinski drže premijer Vučić i SNS, pa je samim time YT jedini alat oporbe i drugačijeg mišljenja. Srbiju pogađa i ogromna nezaposlenost pa ljudi krate vrijeme u svojim domovima gledajući Internet sadržaj. A i veza je relativno brza pa ‘štekanje’ ne ometa proces gledanja.

Balkan Info nalazi se tako tek na 69. mjestu utjecaja u Srbiji dok su srodni hrvatski sadržaji čak i bolje plasirani po utjecaju u Hrvatskoj, unatoč daleko manjem gledanju. Slična je situacija i s omjerom pozitivnih i negativnih ocjena, a tim putem i komentara. Stječe se dojam da se u Hrvatskoj više gledaju estradni sadržaji i video igre dok bilo kakav debatni sadržaj isključivo ovisi o ideološkoj nastrojenosti gledatelja. Medijski pluralizam bi tako morao postati osnova medija budućnosti, a trendovi pokazuju da banalan sadržaj ipak mora imati i određeni segment zabave. Dok domaći YouTuberi i zabavnjaci ne prepoznaju što djeluje, Srbija će biti i ostati glavni YouTube centar u regiji i najsnažniji ‘influence’ na mlađe gledatelje željne YouTube sadržaja. A trendovi svakako ne lažu, kao ni brojke.

Facebook Comments

Loading...
DIJELI