Admiral Lošo otkrio zašto je propala nabava izraleskih zrakoplova i tko je odgovoran

0
1396
screenshot

Iako je delegacija Države Izrael stigla u Hrvatsku, da bi naše ministarstvo obrane službeno izvijestila o propadanju posla oko kupnje izraelskih zrakoplova F-16 Barak, interes javnosti za ovu priču ne jenjava pa se ne prestaje tražiti krivac za ovu priču, a u djelu medija i oporbe traži se da ministar obrane Damir Krstičević odstupi sa svoje dužnosti. No, da razloga za to nema te da je pozadina priče znatno dublja može se naslutiti iz riječi geostratega i geopolitičara admirala Davora Domazeta Loše. On je naime stava kako se Hrvatska ni kriva ni dužna našla u neugodnoj situaciji, a u pozadini priče kriju se pak samo novac i interesi. Uz to, Lošo napominje kako je u pozadini kompletne priče veća ‘strateška igra’, odnosno novac.

”U Americi je jedan od elemenata tzv. duboke države i vojno-industrijski kompleks, a u njemu je korporacija Lockheed Martin jedna od najznačajnijih koja osigurava oružane sustave i vojne zrakoplove SAD-u, koji su jedni od bitnih elemenata projekcije američke moći. Zrakoplov F- 16 proizvod je Lockheed Martina i on ide svome kraju jer je američki proizvođač isporučio američkim državama odnosno Izraelu zrakoplove F-22 i F-35 koji pripadaju najnovijoj tzv. petoj generaciji koja ima malu radarsku zamjetljivost”, objašnjava naš sugovornik dodajući da su stoga prestali s proizvodnjom F-16, kada su krenuli s proizvodnjom tih zrakoplova novije generacije. Ono što u ovoj priči također valja imati na umu, a što Lošo napominje jest činjenica da je F-16 najzastupljeniji borbeni zrakoplov na svijetu, što je jasan odgovor na pitanje zašto se još isplati prodavati zemljama, u dorađenijoj avionici, odnosno elektronskim sustavima.

Loading...

”I američki proizvođač ih je ponudio s novom elektronikom i time ih svrstao u generaciju četiri plus, ali kako su zrakoplovi F-22 i F-35 pokazali da u mnogim elementima imaju nedostatke zbog čega su SAD i Izrael tražili da se isti isprave, Lockheed Martin je izgubio puno novca jer je dao proizvod koji nije ono što bi trebao biti. Zato su htjeli gubitak nadoknaditi zaradom na poboljšanom F-16, ali tu se ispriječio izraelski F-16 Barak koji je u nekim elementima bitno bolji od američkog, a Hrvatska je za tih 12 izraelskih trebala platiti 500 milijuna dolara, dok je Lockheed Martin odnosno američka država od Slovačke za 14 njihovih F-16 tražila četiri do pet puta veću cijenu, a tako su prošle i druge države. I kada su drugi vidjeli da je Hrvatska za 500 milijuna dolara dogovorila poboljšane izraelske Barake onda su i oni to zatražili od Izraela kao primjerice Rumunjska, Bugarska, Austrija i neke latinskoameričke države. Logično je da su se u Lockheed Martinu digli na zadnje noge”, argumentira Lošo, koji je svojedobno radio i kao savjetnik u Uredu predsjednice te je stoga i više no kompetentan progovoriti i o takozvanom non-paper dokumentu, kojega je navodno još u siječnju prošle godine američka strana uputila hrvatskom državnom vrhu. U famoznom dokumentu navodno su navedene sve zapreke za kupnju izraelskih aviona. S postojanjem non-paper dokumenta Lošo nije upoznat.

”Postojao je dokument američke države Hrvatskoj od prije godinu dana, a riječ je o predugovoru u kojem je Amerika dala suglasnost Izraelu da proda F-16 sa svojom nadograđenom elektronikom uključujući radar i sustav za elektronska djelovanja. I tu je nastao propust Izraela koji nakon predugovora nije zatražio i definitivan ugovor od SAD-a; i kada su se pojavili novi zainteresirani kupci za njihove poboljšane verzije zrakoplova, a američki proizvođač saznao da imaju samo predugovor, tu su činjenicu iskoristili kako bi minirali posao Izraelu, zbog čega smo i dovedeni u ovo stanje”, smatra Lošo koji daje potporu ministru Krstičeviću, te poručuje kako je on osobno i dalje optimist te da će se pronaći rješenje na relaciji Izrael-SAD, ponajprije stoga što Hrvatska zbog strateških i nacionalnih interesa nastoji zadržati vlastiti zrakoplovstvo.

”Iako su Izraelci došli u Hrvatsku kako bi nam rekli da nema ništa od dogovorenog posla, to ne znači da se posao ne može realizirati na drugačiji način, nastavlja admiral i navodi da se dogodio nezamisliv prijepor između Izraela i SAD-a u kojem treća strana, dakle Hrvatska, ništa nije kriva. To je jedina istina”, konstatira naš sugovornik koji ima i prijedlog za vladajuće u slučaju da se ova kompleksna priča ne uspije riješiti. Naime, u tom slučaju naša bi država trebala povesti suverenističku politiku te SAD-u poručiti da će se okrenuti drugoj strani te pronaći drugog strateškog partnera, ako s njima ne uspiju postići kompromis o dobivanju onoga što smo traćili. Pristojno im treba reći da idemo u Moskvu, savjetuje admiral te preporučuje ruske SU-34. Radi se o najboljim borbenim zrakoplovima na svijetu, testiranima i u Siriji. ”Vjerujem da bi se izraelski zrakoplovi vrlo brzo našli u Hrvatskoj”, zaključuje Lošo. A da je admiral Lošo u pravu potvrđuje i emisija Otvoreno, javne televizije u kojoj je niz sugovornika progovorio o nabavi borbenih zrakoplova. Oglasio se tako načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH Miro Šundov, koji je objasnio kako su Izraelci na sebe preuzeli odgovornost za nemogućnost isporuke dogovorenih aviona.

”Vlada će vjerojatno poništiti natječaj, razgovarat ćemo i tražiti nova rješenja. Nisam u poziciji da kažemo hoćemo li ćemo tražiti povrat određenih troškova, dnevnica i slično. Nema štete jer ugovor nije potpisan, posebno ne za Hrvatsku”, rekao je Šundov, dodajući da je riječ o najbolje vođenom procesu nabave ikad u MORH-u. Istaknuo je i kako se ne radi o debaklu, jer se ne može uvijek uspjeti. Da nikakve štete nema potvrdio je i bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Josip Štimac, koji je izrazio žaljenje što avioni nisu nabavljeni. Nešto drugačije priču vidi bivša ministrica obrane Željka Antunović, koja je objasnila kako se poslovi ovog tipa ne obavljaju bez velikog pritiska, ujedno Antunović je stava da su Amerikanci odlučili zaštiti vlastite interese, jer su procijenili da su F-16 Barak ipak dobri avioni i da bi oni tu izgubili.

‘Bila bi najsretnija da je Gripenova ponuda bila pristupačnija i da smo njih nabavili’, kazala je i složila se s mišljenjem novinara Denisa Kuljiša kako iza zabrane prodaje zapravo stoji lobi Lockheed Martina, proizvođača F-16, piše portal Direktno.hr.