Boeing spušten na zemlju – opći bojkot s milijardama dolara gubitka

0
108

Više od 40 zrakoplovnih tvrtki iz čitavog svijeta obustavilo je letove zrakoplova Boeing 737 MAX nakon nedavne katastrofe tog tipa putničkog zrakoplova u Etiopiji, druge takve vrste u posljednjih manje od 5 mjeseci. Štoviše, norveški zračni prijevoznik sprema se na traženje financijskih kompenzacija od tog golemog američkog i svjetskog proizvođača zrakoplova. Američka administracija još se opire pritiscima na tu tvrtku, od goleme važnosti za američko gospodarstvo. Kako su sve te vijesti utjecale na položaj Boeinga na svjetskim tržištima?

Sve više zemalja zabranjuje letove ovoga tipa zrakoplova nad svojim teritorijem. Od katastrofe u Etiopiji on je izgubio čak dvije trećine ukupnih letova koje je do tada izvršavao. Na spisku su Kina, uključno i Hong Kong, Indonezija, Australija, Novi Zeland, Indija, Turska, a u potpunosti je zatvoreno nebo i nad državama Europske unije. Sve te države izjavljuju gotovo jedno te isto: dok se god profesionalnom istragom ne utvrdi točan uzrok pada zrakoplova Boeing 737 MAX u Etiopiji i otklone sve sumnje u njegovu ispravnost, letovi za taj tip zrakoplova neće biti dozvoljeni jer je sigurnost na prvom mjestu. I dok ruski parlament-Duma razmatra pitanje zabrane letova tih zrakoplova, jedini ruski operater Boeingovog zrakolopva, tvrtka S7 Airlines, sama je donijela odluku o zabrani njegovog korištenja, kako je navedeno na njezinom sajtu, do dobivanja podrobnijih informacija o katastrofi u Etiopiji. Identičnu odluku donijelo je više od 40 zrakoplovnih tvrtki iz cijelog svijeta, a samo američki i kandaski zračni prijevoznici i dalje ih uprono nastavljaju koristiti. Radi se o američkim tvrtkama „Southwest Airlines“ (posjeduje 34 takva zrakoplova) i „American Airlines“ (24), kao i kanadskom zračnom prijevozniku „Air Canada“ (24). Razlog je jasan – upravo zrakoplovi Boeing 737 MAK predstavljaju polovicu njihovog voznog parka.

Loading...

S druge strane američka administracija nije zainteresirana za poduzimanje bilo kakvih pritisaka u odnosu na Boeing. Naime, ta tvrtka ulazi u Top 10 industrijskog indeksa Dow Johnes (konkretno, zauzima 4. mjesto, a ispred nje su samo tvrtke 3M Co., American Express i Apple, dok su iza nje divovi poput Caterpillar-a, Chevron-a, Cisco-a i Coca-Cola-e). Drugim riječima, ako u Boeinga počmu problemi, to će se negativno odraziti na ukupno američko gospodarstvo.

Međutim, neovisno o tome, pozivi za zabranu letova ovih zrakoplova i u SAD-u postaju sve glasniji.

Tako i američki senator Mitt Romney kaže slijedeće: „Učitavajući činjenicu da su i Velika Britanija, Australija, Singapur, Novi Zeland i druge zemlje odlučile zaustaviti letove tog zrakoplova s ciljem opreza, i nama ima smisla tako postupiti. Dva tragična događaja u tako kratko vrijeme  primoravaju pravilno gledati na taj slučaj. … Mislim da je s ciljem sigurnoisti i zdravog razuma bolje taj zrakoplov ostaviti na zemlji dok ne dobijemo potpunije informacije.“

Lako je donijeti odluku o prizemljenju tih zrakoplova (što čine vlade), ali tko će platiti nastale štete proizišle iz takvih odluka, pitaju se zrakoplovne tvrtke. Npr. britansko-njemački prijevoznik Tui do posljednjeg tranutka nije želio obustaviti njihove letove jer je odjednom kupio čak 15 Boeinga 737 MAX, kako bi prevozio svoje turiste u glavnoj turističkoj sezoni. Norveški prijevoznik „Norvegian Air“ također je nezadovoljan razvojem stanja i namjerava od Boeinga zatražiti financijske kompenzacije, što može biti signal i za druge tvrtke.

Zaustavljanje letova po cijelom svijetu, opasnost od sudskih tužbi i mogućih financijskih kompenzacija nije moglo ostati bez traga i posljedica na povjerenje investitora prema Boeingu. Tako su u posljednja tri dana dionice tvrtke izgubile čak 12% vrijednosti na newyorškoj burzi. Naime, tvrtka ne skriva kako je polagala velike nade upravo na ovaj tip zrakoplova-ponos njezine proizvodnje. Prošle godine taj je zrakoplov donio čak 40% od ukupne dobiti Boeinga, koja je bila veća od 101 milijarde dolara. Trenutačno je po čitavom svijetu sklopljeno više od 5 tisuća ugovora za isporuke tih zrakoplova, a sada će njihova sudbina u potpunosti ovisiti o rezultatima istrage prošlotjedne nesreće u Etiopiji. I teško da će se kupci zadovoljiti nekakvim nejasnim ili „zamagljenim“ formulacijama istrage, iz kojih će se na kraju znati manje nego prije njezinog pokretanja.  Jer niti su kupci (zračni prijevoznici) spremni preuzeti sigurnosne rizike, a još će ih manje biti spremni preuzeti njihovi klijenti –putnici. Zato bi skupe investicije u kupnju tih zrakoplova u slučaju pokušaja „zamagljivanja“ ili otezanja istrage katastrofe u Etiopiji lako mogle dovesti do ozbiljnih financijskih posljedica po njihove potencijalne kupce.

https://www.geopolitika.news/vijesti/video-opasan-udarac-za-boeing-dvije-velike-katastrofe-u-pet-mjeseci/

Original možete pronaći na www.geopolitika.news